Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pokud by nebylo aktivistů z hnutí Děti Země, mohla být D1 hotová dřív, řekl Babiš

Česko

  9:19aktualizováno  10:11
Silničáři dokončili poslední opravovaný úsek mezi Mirošovicemi a Kývalkou na D1. „Máme fungl novou dálnici,“ prohlásil premiér Andrej Babiš na sobotním brífinku k odstranění posledního zúžení. Odmítl kritiku, že dálnice není kvalitní. Na opravenou dálnici D1 je podle něj záruka 10 let a životnost má 30 let.

Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy Kč bez DPH, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně. Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. 

„Nebýt aktivistů, mohla být hotová už před rokem a půl,“ řekl Babiš. Podle něj se stala dálnice symbolem různých nehod, výluk a měla „špatný image“. 

„Já jsem rád, že se to nakonec povedlo, je to úplně nová dálnice. Je na ní záruka 10 let, životnost se předpokládá na 30 let,“ dodal. 

Radost z otevření dálnice vyjádřil v sobotu také ministr dopravy Karel Havlíček. Připomněl, že dělníci pracovali na dálnici ve chvílích, kdy po ní jezdila auta. „Dělníci pracovali v náročných podmínkách, zvládli to. Klobouk dolů,“ prohlásil. 

Podle něj během oprav projelo po dálnici 128 milionů aut. Práci firem a dělníků ocenil také ředitel ŘSD Radek Mátl. „Každý den riskovali své životy, své zdraví. Práce těch lidí je neskutečná,“ uvedl.

Rekonstrukce dálnice D1 skončila v pátek, a tak Ředitelství silnic a dálnic první říjnový den po devítileté rekonstrukci otevřelo kompletní modernizovanou dálnici. „Modernizace D1, jejíž součástí bylo mj. výstavba a rekonstrukce 92 dálničních mostů a 35 nadjezdů přes dálnici tak končí,“ uvedl na Twitteru Mátl. Celkem tak za tu dobu opravili 160 kilometrů. 

Modernizovaná dálnice je rozšířená o 0,75 metru na každé straně. To by podle Mátla mělo zvýšit bezpečnost například při odstavení vozidla. Silničáři také doplnili telematická zařízení a v celé délce položili optický kabel. V okolí dálnice přibyla i protihluková opatření a čtyři ekodukty pro migraci zvěře.  

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší. 

Sdružení dopravců Česmad Bohemia již kritizovalo, že oprava dálnice nezlepšila stav ohledně parkovacích míst pro kamiony. Podle sdružení chybí na tuzemských dálnicích přes 2000 parkovacích míst pro kamiony.

Všechny opravné úseky by měly být zkolaudovány v příštím roce. V současné době se ještě dokončují práce na třech úsecích, týkají se například vegetace. Hotové by měly být do konce letošního roku. „Případně některé záležitosti, jako je odvoz stavebního materiálu, budou probíhat ještě na jaře 2022,“ dodal Mátl. Podle něj by to nemělo mít žádný dopad na provoz.

Práce se na část D1 nicméně brzy vrátí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. 

První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice. Připravuje se ještě také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru.

Piráti: Další potěmkiáda vlády

Sobotní vystoupení premiéra s ministrem kritizují Piráti. Dokončení modernizace se podařilo urychlit zhruba o dva týdny. Opravy tak skončily před parlamentními volbami. Předseda Pirátů Ivan Bartoš situaci přirovnal k potěmkinovským vesnicím. Podle Pirátů je otevřená dálnice dalším Lexponátem ve výkladní skříni vládních švindlů.  

„Slavnostně otevírat dálnici bez opravených mostů je jako si dát na sociální sítě fotku z dovolené vyfocenou před obrázkovou tapetou doma v obýváku,” uvedl lídr koalice Pirátů a Starostů Ivan Bartoš. Nejméně tři mosty byly podle něj ze seznamu oprav vyškrtnuty, aby se komunikace dala před volbami oficiálně prohlásit za opravenou. 

První úsek nejstarší české dálnice se otevíral už před 50 lety:

Autoři: , ,