Požár, při kterém kvůli možné závadě na topení či elektroinstalaci shořel v úterý vagon ve stanici Dívčice na trati z Českých Budějovic do Tábora, tak z dlouhodobé pohledu nepředstavuje nijak mimořádnou událost. Zatímco ale Drážní inspekce částečně přičítá požáry stáří vozového parku Českých drah, České dráhy argumentují tím, že podobné události se nevyhýbají ani supermoderním soupravám v západní Evropě.
„Od roku 2008 evidujeme v Česku 24 případů, kdy začala hořet některá část vlaku osobní přepravy,“ řekl LN mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčiny požárů byly podle něj různé, zejména se ale jednalo o závady na brzdovém systému a elektroinstalaci.
„Většinou také hořely části lokomotivy, nikoliv vagonů,“ uvedl Drápal. V úterý ale v Dívčicích shořel celý vagon, který předtím stačili opustit všichni cestující.
Škoda se na základě odhadů vyšplhala na 470 000 korun, nikdo ale nebyl zraněn. Vagon byl vyroben v sedmdesátých až osmdesátých letech, a patří tedy k nejstarším, jaké na českých tratích ještě jezdí.
„Pravděpodobnou příčinou požáru byla závada na elektrickém topení,“ uvedl Drápal. U podobných případů z minulých let se podle něj prakticky nikdy neprokázalo, že by zaměstnanci Českých drah něco zanedbali při údržbě souprav nebo jejich přípravě na cestu.
„Byly to technické závady, možná způsobené opotřebovaností starého vozového parku,“ řekl Drápal.
České dráhy ale přímou souvislost mezi požáry vlakových souprav a jejich stářím odmítají.
„Samozřejmě, že v Česku jezdí i některé starší vlaky třeba z osmdesátých let. Na druhou stranu ale k podobným požárům dochází také na zcela nových,“ řekl LN mluvčí Českých drah David Šťáhlavský.
Potíž se vznícením řešily podle něj nedávno i francouzské dráhy u rychlovlaku TGV, německé dráhy musely dokonce kvůli opakovaným požárům odstavit část zcela nových souprav a nechat je výrobcem prohlédnout a upravit.
„Fakt, že občas dojde na trati k požáru, určitě není nějakou českou specialitou,“ řekl Šťáhlavský.