Úterý 19. ledna 2021svátek má Doubravka 1 °C déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

„Ohňové šaliny“ dohnaly metro

Ohňostroj - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ohňostroj - ilustrační foto. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

BRNO Městská hromadná doprava v Brně zlomila rekord. Čtvrteční ohňostroj na Brněnské přehradě sledovalo kolem 130 tisíc lidí a většinu z nich odvezly v rozmezí několika desítek minut tramvaje a autobusy.

Nasadili jsme desítky vozidel navíc, potvrzuje vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

LN Pražské metro přepraví ve špičce něco kolem dvaceti tisíc lidí za hodinu. Lichotí vám, že jste dokázali jeho kapacitu překonat s „obyčejnými“ tramvajemi? 
Ono to není tolik o překonávání, přestože se ve špičce po skončení ohňostroje dostáváme na přibližně shodné hodnoty, jaké vykazuje ve špičce metro. Takové mimořádné nasazení, kdy jezdí jedna tramvaj za druhou, by se totiž dlouhodobě nedalo udržet. Z pohledu náročnosti jsou ohňostroje vlastně dopravním opatřením roku. Vyžaduje si to rozsáhlé organizační a technické zajištění pracovníky dopravního podniku, ale také dobrou spolupráci s policisty, strážníky a organizátory festivalu.

LN Co se ale za tím vším skrývá? 
Vyžaduje si to vysoké nasazení a souhru celé firmy a především řidičů, kteří mají prodloužené nebo mimořádné směny. Vždyť musí vzniknout například speciální jízdní řády a další pokyny, jen od zastávky Přístaviště odjíždějí až tři soupravy současně. Ve čtvrtek pomáhaly dvě stovky řidičů a dalších minimálně padesát lidí – dispečerů, informátorů, pracovníků odbavování cestujících v exponovaných zastávkách a také mechaniků, pracovníků údržby trolejového vedení, obsluhy měníren a dalších.

LN Organizace dopravy na ohňostroje je náročná, ale do ní vstoupil ještě prezidentský summit. Nakolik ten vše zkomplikoval? 
Setkání prezidentů je pro město Brno jednoznačně významná událost, ale z našeho pohledu je to taková dopravácká třešnička na dortu. Skoro bych řekl, že na ohňostroje bychom odvezli s přehledem i samotné prezidenty. Se vší vážností však musím konstatovat, že je to samozřejmě další práce navíc především pro dopravní dispečink, který má za sebou obtížnou noc. Samozřejmě si to žádá také větší trpělivost cestujících, kteří musí několik minut posečkat, než projedou prezidentské kolony. Dlouhodobé pozitivní dopady takové události ale několikanásobně převýší krátkodobá omezení komfortu některých z nás.

LN Prý se na to, co se v brněnské dopravě děje při městských slavnostech, jezdí dívat kolegové z jiných měst? 
Každé větší město nejen u nás má jistě svoje speciální akce s mimořádným dopravním opatřením, úměrným velikosti města. Někdy se u nás setkáme s kolegy z jiných měst, ale organizované exkurze jsem zatím nezaznamenal. Možná se ale kolegové maskují v davu a nasávají tu pravou atmosféru.

LN Odborníci to vše nazývají dopraváckým koncertem. Nechybí ale v tom všem například práce revizorů, kteří by kontrolovali, jestli cestující také zaplatí? 
Část revizorů se při těchto akcích mění na informátory a pracovníky, kteří zajišťují nástup do vozidel. To vše právě proto, aby bylo cestování příjemnější, rychlejší a bezpečnější. V každé civilizované společnosti je ale normální nekrást. Městská hromadná doprava výrazně podporovaná městem Brnem je také službou, za kterou se platí, jako téměř všude na světě. Proto jsem přesvědčen, že drtivá většina cestujících nepochybuje, že je třeba za tuto veřejnou službu zaplatit, stejně jako neodcházejí z restaurace bez zaplacení.

LN Čekají vás ještě tři podobné večery. Co je v této souvislosti vaší noční můrou? 
Přál bych nejen nám, ale hlavně našim cestujícím, aby vše vyšlo jako při prvním ohňostroji. Mimo případné technické závady, například poruchy tramvají či napájecí sítě, lze za zranitelné místo považovat neukázněné cestující, kteří přecházejí a přeskakují koleje mimo místa tomu určená. I to se ale snažíme s policisty eliminovat.

LN Řidiči, kteří přepravují diváky na ohňostroje, často ani sami tu show neuvidí. Dostanou alespoň zaplaceno? 
Samozřejmě, že mají svoje mimořádné nebo prodloužené služby zaplacené. Při ohňostroji ale nesmějí opustit kabinu vozidel čekajících na odjezd, takže ohňostroj vidí, jen pokud mají štěstí. Skoro mne ale napadá, zda by třeba novinář dělal s někým rozhovor zdarma. Možná se sympatickou slečnou, což uznejte, rozhodně nejsem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vítek Starý se po dlouhé době ozval: Je toho hodně, když je člověk sám

Vítek Starý, zpěvák Mandrage - 2. února 2018 zahájila kapela v pražském Foru... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V lednu letošního roku se po něm slehla zem a od té doby o sobě nedal vědět. Nyní frontman již neexistující kapely...

Peníze mě omámily. Upřímná zpověď Jana Šimáka, proč ho fotbal přestal bavit

Jan Šimák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už nikdy nezjistí, jak dobrý doopravdy mohl být. Říkalo se, že má větší talent než Tomáš Rosický, ale místo, aby si po...

Sovák se k nám choval hodně arogantně, vzpomínají princezny na natáčení Arabely

Arabela a Xénie po čtyřiceti letech. Jana Nagyová (na snímku) žije v Krefeldu,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Arabela a Xénie po čtyřiceti letech. Jana Nagyová žije v Krefeldu, Dagmar Patrasová v Praze. Prostřednictvím...

Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek
Chleba přímo od krajánka: Ochutnali jsme nové pečivo Odkolek

V redakci jsme měli možnost otestovat dva nové chleby Odkolek. Mají vysoký podíl žitné mouky a nádherně propečenou kůrku, která láká k ochutnání už...