PRAHA Za provozování nových osmi mýtných bran na nedávno otevřeném Pražském městském okruhu inkasuje firma Kapsch dalších 108 milionů korun.
Jak LN zjistily na portálu veřejných zakázek, Ředitelství silnic a dálnic podepsalo dodatek smlouvy se společností Kapsch, podle kterého firma získá každoročně až do roku 2016 za provoz nových osmi bran osmnáct milionů korun. Podle dopravního experta Petra Moose by však tuto službu možná šlo vytendrovat za nižší cenu. Kapsch má totiž podle něj příliš vysoké provozní náklady. Protože má však při výběru mýta v Česku zajištěnou monopolní pozici, nemá důvod svoje náklady snižovat. V Rakousku, kam Kapsch také dodal mýtný systém, vláda na následný výběr mýta vypsala tendr. „Když v Rakousku provozoval mýto Kapsch, tak to bylo velmi drahé,“ poukazuje Moos na důvod, proč si Rakušané našli jiného provozovatele, firmu Asfinag.
Kapsch, automatický vítěz V Česku se však automaticky přenechává provozování mýta firmě Kapsch. Stávající smlouva o výkonovém zpoplatnění je totiž podepsána nejen na dodávku, ale i na provozování mýtného systému. Ta podle ředitelství dálnic pokrývá vždy pouze aktuálně provozovaný rozsah mýtného systému. „Nové úseky se tak musí řešit smluvními dodatky,“ vysvětluje mluvčí ředitelství Nina Ledvinová. Smlouva státu s Kapschem se tak rozrůstá o další a další dodatky, protože Česko se zavázalo budovat a provozovat systém výkonového zpoplatnění jen prostřednictvím této firmy.
Ministr dopravy Vít Bárta nechal po svém nástupu vypověditelnost smluv s Kapschem právně prověřit. Jeho vyjádření k aktuálnímu případu se však LN nepodařilo zjistit.
Ředitelství silnic a dálnic se brání, že cena, která se platí firmě Kapsch za službu, zahrnuje i údržbu mýtného systému – portály a distribuční místa – a obnovu veškeré jeho technologie. K závazkům prý dále patří i zajištění provozu infrastruktury, centrálního dohledu, služeb pro uživatele komunikací, jako je call centrum, internetový portál a další služby.
Co úsek, to dodatek Podobně dlouhý výčet služeb poskytla LN i firma Kapsch s tím, že cena za ně je úměrná.
„Ano, cena je sice vysoká, ale úměrná vysokým cenám, které si za provoz Kapsch účtuje,“ podotýká Moos a naráží na fakt, že kdyby mýtný systém provozovala jiná firma, mohlo by to stát přijít levněji. Novými osmi branami tok peněz pro Kapsch nekončí, protože mýtný systém se bude dále rozšiřovat. „Čím více nových úseků dálnic bude vystavěno, tím více mýtných bran bude nutné s firmou Kapsch postavit a následně zprovoznit,“ říká Ledvinová.
Mýtný systém pro kamiony na dvanáct tun byl v Česku spuštěn od začátku roku 2007 na asi tisíci kilometrech dálnic a rychlostních silnic. V současnosti je zpoplatněno zhruba třináct set kilometrů. Za celý letošní rok se očekává výběr přes šest miliard. Pětinu této částky spolkne provoz systému.
Ministr dopravy Vít Bárta nyní uvažuje, že by zvýšil poplatky za ujeté kilometry, a tím i výběr mýtného, a to již od příštího roku.