Sobota 5. října 2024, svátek má Eliška
130 let

Lidovky.cz

Olaf a Frida u Martina Gropia

Česko

Výtvarný pátek – Dán a Mexičanka v Berlíně, popsané zdi na jihu Čech a fosforeskující chlapci

Až do devátého srpna probíhá v berlínském muzeu Martin-Gropius-Bau rozsáhlá retrospektiva Fridy Kahlo a výstava dánsko-islandského umělce Olafura Eliassona s názvem Innen Stadt Außen. Obě stojí za zhlédnutí.

Výstava Olafura Eliassona (nar. 1967) , umělce dánskoislandského původu, je hravější, než naznačuje výraz „Raumexperimente“. Eliassonovy hry s muzejním prostorem jsou vcelku jednoduché, zato značně účinné. Vystavuje diváka iluzím, jichž dociluje prostými prostředky. Tak například zavěsí zrcadlo proti oknu, z nějž divák pohlíží na jiné křídlo muzea, které má pouhých pár metrů před očima.

Efekt není vyčerpán jen zjištěním, že má před sebou odraz architektonického detailu, který sám nevidí. Podobně prostý je i film, který zachycuje dodávku jezdící po Berlíně. Na její postranní stěně je umístěno velké zrcadlo, v němž se odráží okolní ulice, domy, auta, stromy. Toto video baví každého, kdo rád putuje Berlínem, ale ani ti, kdo jej podrobně neznají, se tu neztratí; město k nám doráží v úlomkách jako z kaleidoskopu.

Gestapo a berlínská zeď Eliasson využil ke svým instalacím první podlaží impozantní budovy pojmenované po Martinu Gropiovi, prastrýci známého zakladatele architekta Bauhausu Waltera Gropia, postavené kolem roku 1880 ve stylu italské renesance. Tato unikátní budova cihlové barvy se totiž zvláštním způsobem vyjímá v šedém, minimalistickém a ponurém prostředí, silně prodchnutém minulostí, nacistickou i komunistickou – hned vedle na Wilhelmstraße totiž sídlila říšská ministerstva a centrála gestapa. Vedla tudy také Berlínská zeď, jejíž pozůstatky tu jsou zachovány a tvoří součást expozice s názvem Topografie teroru.

Kromě cihlové fasády muzea s barevnými mozaikami je jediným barevným prvkem muzea nezapadajícím do rozlehlé a neuspořádané šedi této městské krajiny billboard s reklamou na zmrzlinu Ben and Jerry’s: „Berlín si zaslouží dobrou zmrzlinu.“

Celé muzeum se pod Eliassonovým vedením stalo novým artefaktem. Příznačné je, že až na jednu výjimku nejsou instalace pojmenované, nejde totiž o jednotlivá díla, ale o prostor jako takový. Ze dvou protilehlých křídel se vchází do centrální dvorany. Tu včlenil Eliasson umně do své kompozice. Dvě symetrické konstrukce z lešení vytvářejí uprostřed dvorany jakési velké V.

Svažující se vnitřní stěny jsou pokryty zrcadlovou fólií, která donekonečna odráží perleťovou skleněnou střechu vyztuženou ocelovými spoji do nekonečných symetrických obrazců. Eliasson ruší hranice mezi vnějším a vnitřním fyzickým světem a ohraničený prostor se může stát nekonečným.

Další dvě instalace atakují diváka agresivněji (nechybí varování epileptikům, astmatikům a těm, kdo trpí klaustrofobií): v jedné procházíme sníženou místností a ztrácíme se v hutné, barevně nasvícené umělé mlze, druhá nás vystavuje stroboskopickým zábleskům namířeným na proud tekoucí vody.

Eliassonovy přímočaré instalace většinou využívají jednoduchých projekcí, pohybu, světla a volného prostoru, dřeva a kamene, tvarů organických i geometrických. Jsou esteticky příjemné a vlastně i nečekaně komplikované. Každopádně dokážou zaujmout, jak dokazuje početný dav Berlíňanů, který se na výstavu přišel podívat v nedělní podvečer. Muzeum má totiž otevřeno do osmi hodin.

Retrospektiva Fridy Kahlo (1907–1954) ve druhém patře muzea je intimnější a vážnější – a to i přes charakteristickou barevnost obrazů této umělkyně. V šerých místnostech se návštěvníci vážně a s tichostí zamýšlejí nad vystavenými díly. U podobně proslulých umělců – Mexičanka s napůl německým původem se stala známou především díky kultovnímu filmu Frida – se stává, že pár nejlíbivějších obrazů zastíní zbytek díla.

Retrospektivy pak mají moc ukázat je v dalších odstínech, podobách a souvislostech a tak je znovu učinit „méně známými“, dodat jim na překvapivosti. Tak to funguje i zde, kde kromě ikonických autoportrétů drobné černovlasé krasavice s hustým obočím zahrnuje i pozoruhodná zátiší a na devadesát kreseb a akvarelů.

Výstava se snaží odvést pozornost od známých okolností jejího života – manželství s malířem Diegem Riverou, různé zdravotní potíže způsobené dětskou obrnou a následnou autonehodou, přátelství s Lvem Trockým – které jsou ovšem mnohdy přímým či jen lehce skrytým tématem jejích děl.

Kokos, sova a kobylka Odkrývají se zde ovšem také méně známé souvislosti se surrealismem a s mexickou mytologií. Pozoruhodná jsou její vůbec první dílka z roku1925, například akvarel Muchacha pueblerina (Venkovská dívka), drobná sebejistá kompozice s dívkou s šátkem přes ramena, na obzoru dva kopce a domek, která navozuje dojem spřízněnosti s folklorními motivy zpracovanými například ruským modernisty. Příbuzenství se surrealismem je v díle Fridy Kahlo nasnadě. André Breton se s mexickou umělkyní seznámil v roce 1938 a nadšen její tvorbou napsal úvod do katalogu vydaného k její první samostatné výstavě v New Yorku.

Fridu Kahlo spojuje se surrealisty téma snu i podvědomí, obojí ztvárněné působivým výrazivem osobní i obecnější mexické mytologie. Křesťanství se pojí s tradiční mexickou vírou v zátiších pestré barevnosti. Příznačná je kupříkladu malba z roku 1943 se surrealistickým názvem Nevěsta, která se zalekne, když vidí, jak se život otvírá. Zátiší tvoří tropické ovoce – ananas, kokos, papaja – spolu se sovou, kobylkou a figurkou panenky nevěsty, tedy typická surrealistická různorodost, která odkazuje i k symbolice křesťanské a k řecké mytologii svým poukazem na Ezopovu bajku, v níž sova medituje nad pomíjivostí smyslového světa a nakonec sežere kobylku.

Podobně eklektické je i zátiší z roku 1938 Pitahayas, pojmenované podle plodu kaktusu. Kromě ovoce, jež je rozkrojeno tak, že evokuje symbol věčnosti, znázorňuje i lidskou kostru jako připomínku smrti, a vyhaslé sopečné kameny, osobní symbol skomírajícího vztahu mezi Kahlo a Riverou.

***

Olafur Eliasson:

Innen Stadt Außen

Frida Kahlo

– Retrospektiva

Martin-Gropius-Bau, Berlín

Do 9. srpna 2010

www.gropiusbau.de

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!