10. prosince 2018 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Hlídají každé hejtmanovo slovo kolem korupčního případu. Zastupovali i Homolku, teď radí souzenému Půtovi

Hejtman Libereckého kraje Martin Půta. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hejtman Libereckého kraje Martin Půta. | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Z údajného korupčního případu projednávaného před soudem neplyne pro hejtmana Libereckého kraje Martina Půtu (SLK) jen hrozba vězení. Kauza přidává šrámy i na jeho image. Aby minimalizoval škody na svém veřejném obrazu, najal si agenturu specializovanou na krizovou komunikaci. Firma ho zastupuje při kontaktu s novináři, kteří žádají o jeho vyjádření k případu. V Česku není taková praxe zcela obvyklá.

„Každý má právo na profesionální obranu svého jména v médiích,“ stojí v záhlaví webové stránky firmy Litigo Communications (LC), která hejtmana mediálně zastupuje. Jejím prostřednictvím komunikuje s novináři o trestní kauze, která se začala u liberecké pobočky ústeckého krajského soudu projednávat v září. Půta se v ní zodpovídá z toho, že měl za podporu stavebního projektu financovaného z dotací inkasovat úplatek.

„Komunikaci o mém trestním stíhání musí někdo organizovat. Pánové mi hlídají termíny, do kdy chtějí novináři dostat mé vyjádření, pomáhají mi psát reakce a tiskové zprávy. Díky této externí spolupráci je moje komunikace kolem kauzy kostela Máří Magdaleny jednoznačně oddělena od činnosti zaměstnanců tiskového oddělení kanceláře hejtmana,“ sdělil serveru Lidovky.cz Půta.

Vedle zprostředkování jeho komentářů sleduje agentura i mediální výstupy, které kauzu pokrývají. Pokud reportáž nebo článek v očích firmy nakládá s fakty vůči hejtmanovi nekorektně, zasáhne. Médiím v takovém případě zašle Půtovu vysvětlující doušku. Rozhodující slovo má v celém procesu prý pokaždé hejtman. 

„Obsah komunikace určuje jednoznačně pan hejtman, naším úkolem je podle jeho zadání formulovat odpovědi na dotazy novinářů nebo tiskové zprávy,“ sdělil serveru Lidovky.cz jeden ze dvou spolumajitelů firmy Richard Štrégl. „Naším zadáním je informovat o postupu kauzy, procesních věcech, například důvodech vznesení námitky podjatosti, názorech pana hejtmana na kauzu a pomáhat s organizací komunikace s novináři,“ dodal.

Firmu neplatí kraj. Cena? Tajné

Jak naznačil Půta, náklady na spolupráci s firmou jdou mimo rozpočet samosprávy. „Liberecký kraj se na financování ‚soukromé agentury‘ nijak nepodílí,“ potvrdila serveru Lidovky.cz mluvčí kraje Andrea Fulková. Finanční hodnotu spolupráce obě strany s odvoláním na diskrétnost smluvních vztahů tají. Štrégl jen zmínil, že firma odměnu inkasuje na základě kontraktu s hnutím Starostové pro Liberecký kraj, jemuž Půta předsedá.

Jeho výši nelze dohledat ani na transparentním účtu hnutí, prostředky fakturované za tuto službu tam uvedené nejsou. Podle odborníků se obecně nejedná o lacinou záležitost. „Není to levné,“ říká Karel Komínek z Institutu politického marketingu. Hrubou představu o ceně si lze udělat ze smlouvy mezi LC a hnutím STAN, za které Půta kandidoval do sněmovny. Za předvolební mediální školení kandidátů hnutí si firma účtovala 180 tisíc.

Liberecký hejtman Martin Půta.
Liberecký hejtman Martin Půta.

„Vím o panu Čunkovi (senátor Jiří Čunek, který coby ministr čelil trestnímu stíhání, pozn. aut.), který měl v souvislosti se svými kauzami k dispozici člověka, který mu se vším pomáhal. Ale v českém prostoru to není úplně standardní,“ poznamenal Komínek ke spolupráci tuzemského politika v nesnázích a firmy zabývající se krizovou komunikací.

‚Nedivím se, že používá agenturu‘

Jeho slova potvrzuje bývalý středočeský hejtman David Rath. V jedné korupční kauze už uslyšel nepravomocný rozsudek, v druhé zamíří v lednu před soud. Kontakt s novináři na toto téma si obstarává výhradně vlastními silami. „Myslím si, že tohle si má člověk zkomunikovat sám. Je-li přesvědčený, že má pravdu, myslím, že je dobře, když to říká sám, a ne když to za něj vymýšlí někdo jiný,“ sdělil serveru Lidovky.cz Rath.

LITigo Communications

Agenturu Litigo Communications vlastní Richard Štrégl a Lukáš Novák. V minulosti pod hlavičkou jiných firem zajišťovali (krizovou) komunikaci řadě velkých hráčů v důležitých či kritických chvílích.
Věnovali se například mediálnímu zastupování dostavby jaderné elektrárny Temelín, ČEZ při výběru lokality pro dostavbu meziskladu jaderného paliva, Nemocnice Na Homolce při zpochybňovaném nákup Leksellova gama nože či Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v případě těžkého poškození novorozeněte při porodu.
Poradíme, co udělat, aby se z vašeho problému nestala komunikační krize, a jak omezit negativní publicitu v případě, že se o něm média dozvědí,“ zní jeden ze sloganů na webu LC.

Podle Komínka je úkolem firem mediálně zastupujících politiky ve svízelné chvíli jasný. „Mají za úkol zabránit nejhorším škodám, které by mohl napáchat někdo, kdo řekne ‚no comment‘, nebo naopak někdo, kdo nemá žádnou komunikační strategii, jedná zbrkle a neví, co chce říci,“ vysvětluje. Podle něj politik najmutím takové agentury ztrácí část autenticity, ale na druhou stranu získává účinnou zbraň pro obranu své pověsti.

„Vůbec se nedivím, že používá agenturu. PR agentury považuji ze mediální advokáty. Když si politik najde trestního advokáta, tak má také najatého mediálního advokáta. Zkrátka očekává, že ti lidé umí lépe komunikovat než on,“ uvedl pro Lidovky.cz dlouholetý odborník na public relations Michal Donath, který stál u vzniku Asociace PR Agentur a mimo jiné přednáší na London School of Public Relations.

Půta se před soudem zodpovídá z toho, že coby někdejší šéf dotačního výboru Severovýchod tlačil na schválení průběžného financování projektu rekonstrukce kostela Máří Magdalény. Náklady akce ve výši 65 milionů korun měla z valné části krýt evropská dotace. Půta je obžalovaný ze zneužití pravomoci úřední osoby a přijetí úplatku, za podporu projektu měl dostat bokem 500 tisíc korun. Půta nelegální počínání ze své strany odmítá.

Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz