* LN Asi v polovině románu se jeho vypravěčka ptá, zda čtenáři to, co vypráví, nebude připadat „nudné či nepodstatné“?
Témata lásky a písma jsou v románu těsně propojena: Cecilia je grafička a touží vytvořit dokonalé písmo, zároveň hledá dokonalý vztah. Jakmile to, co považuje za dokonalý vztah, získá, snaží se to písmem zachytit. Podle mě je román také o protikladu obsahu a formy: Arthur je vypravěč příběhů, zajímá ho hlavně obsah, písmo ho spíše ruší, Ceciliina obsese písmem je pro něj nesrozumitelná. Cecilia je naopak přesvědčena, že fenomenální úspěch její knihy je výhradně záležitostí zvoleného a vytvořeného fontu, nikoli příběhu, který zachytila.
* LN Kdo je Jonas Wergeland, o němž Jan Kjaerstad napsal trilogii, za niž získal Cenu Severské rady?
Jonas Wergeland je neobyčejně nadaný člověk, známá televizní celebrita. Všechny tři romány - Svůdce, Dobyvatel, Objevitel - formou nejrůznějších příběhů a vyprávění popisují jednu a tutéž postavu, jeho dětství a život, nejrůznější více či méně významné události, které ho formovaly do člověka, jímž se stal. Čtenáři se nabízí mnoho různých úhlů pohledu a je jen na něm, aby si vytvořil výsledný - pravdivý? - obrázek. Kjaerstad proslul rozsáhlými postmoderními romány a tato trilogie je bezesporu jeho mistrovským kouskem.
* LN Chystáte se z díla Jana Kjaerstada překládat další titul - či co byste případně ráda překládala?
Ráda bych, samozřejmě bude-li zájem ze strany nakladatelů. Znamení k lásce jsem brala jako menší, srozumitelnější sousto pro českého čtenáře. Pokud mu Kjaerstad zachutná, ráda bych se pustila do jeho velkolepé trilogie.