Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Opět se zapojí osvědčené tváře

Česko

Pro předvolební klání využijí strany znovu služeb umělců. Po boku šéfa ČSSD zase stojí Jiří Krampol

Politické strany lákají voliče na známé osobnosti. Voliče tím ale nejspíš příliš neovlivní. PRAHA Předvolební kampaň musí být trochu i show, tvrdí politické strany. Stejně jako v minulosti se proto obklopují známými osobnostmi. Tři měsíce před volbami tak mnohdy nemají hotový program, ale už vědí, kdo pro ně bude zpívat.

Velké překvapení však voliče nečeká. Obě velké strany sází na osvědčené tváře. „Budeme spolupracovat s osobnostmi, které nás dlouhodobě podporují. Například s Kateřinou Brožovou, Michalem Davidem, Pavlem Vítkem,“ prozradil volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík. Česko s šéfem Jiřím Paroubkem objíždí třeba bavič Jiří Krampol a na Ústecku ČSSD sází na hokejistu Jiřího Šlégra, kterého dosadila i na kandidátku.

A stejnou strategii má i ODS, i když konkrétní jména zatím tají. „Teprve to domlouváme,“ tvrdí Jakub Stadler z tiskového oddělení. Lze prý ale předpokládat, že to budou umělci, kteří už pro ODS v minulosti vystupovali. Tedy třeba herec a moderátor Martin Dejdar či zpěvák Laďa Kerndl.

Novinku pro své voliče naopak chystají komunisté. Pro pěvecké duo Eva a Vašek, kteří stranu podpořili třeba před eurovolbami, už nebude v letošní kampani místo. „Kampaň bude orientovaná na mladé, především na rodiny s dětmi,“ uvedla Jana Mrencová z agentury Profil, která pro KSČM předvolební akce připravuje. Lákat voliče komunisté chtějí třeba na zpěváky Martina Maxu a Janu Kociánovou.

Poněkud netradiční show chystá i TOP 09. Pro své podporovatele na sociální síti Facebook uspořádá koncert, na němž zahraje undergroundová skupina Garage. „Na závěr kampaně pak chystáme i velký koncert, interprety ale zatím neprozradím,“ řekl mluvčí Jan Jakob.

„Stavíme na programu, ne na slávě umělců“ Najdou se však i strany, které spojování politiky se showbyznysem odmítají. „My známé osobnosti nehledáme. KDU-ČSL staví na programu, ne na slávě umělců,“ uvedla lidovecká mluvčí Martina Kaderová. Zelení zase v kampani více než na pěvecké hvězdy spoléhají na respektované osobnosti. Chlubí se například podporou exprezidenta Václava Havla či režisérky Olgy Sommerové a známé tváře mají i na kandidátkách. Podle Daniela Köppla z týdeníku Marketing&Media však už známé tváře „netáhnou“ tak jako dřív. „Mělo to smysl v 90. letech, kdy se lidé chodili na osobnosti dívat,“ tvrdí. Stejně tak nevěří, že by voliče spojení umělců s politiky příliš ovlivnilo. „Není to pro ně tak důležité,“ myslí si Köppl.

S angažmá hvězd je také spojena řada „přešlapů“. Tento týden třeba ČSSD rozčílily informace médií, že voliče láká na umělce, kteří pro ni vystupovat nechtějí. Na loňském koncertu pro Mirka Topolánka se zase objevila slovenská kapela No Name, ačkoliv jí byl český politik lhostejný – chtěla si zahrát na Václavském náměstí v Praze.

Některé osobnosti také podporují jen určité politiky, a ne celé strany. Jednou z nich je i zpěvačka Lucie Bílá, známá svými sympatiemi k prezidentovi Václavu Klausovi. Zatímco dřív se z její přízně mohla těšit i ODS, s Mirkem Topolánkem v čele už tomu tak není. „Určitě pro ODS vystupovat nebude,“ tvrdí zpěvaččin manažer Jiří Kouble.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!