Dlouhá desetiletí bylo Německo považováno za ostrov stability v Evropě. Jeho voliči se chovali racionálně, hlasovali pro strany, které se chovaly konstruktivně a usilovaly o co nejrychlejší vznik většinové vlády. Zjevně to už neplatí. V Německu se teď diskutuje o tak netypických řešeních, jako jsou menšinová vláda nebo předčasné volby - ostatně i velká koalice byla donedávna považována za nešťastné řešení. Jde jen o chvilkové vybočení z normálu, nebo se německá politika bude nějak zásadně měnit?
Christian Lindner napřed vytáhl liberální demokraty z politického záhrobí, ale když mohl úspěch ve volbách korunovat účastí v nové vládě, dal Angele Merkelové košem, píše Pavla Francová. Proč?
Česky vychází poslední román letošního nositele Nobelovy ceny Kazua Ishigura Pohřbený obr. V mýtickém příběhu z post-artušovské Anglie hledají staří manželé nejen ztraceného syna, ale také svou vlastní minulost. Knihu recenzuje Markéta Musilová.
Historik Igor Lukeš reflektuje poslední román Johna Le Carrého A Legacy of Spies, kterým se autor vrací ke svému nejúspěšnějšímu dílu, knize Špion, který se vrátil z chladu.
Rektor Středoevropské univerzity v Budapešti Michael Ignatieff se zamýšlí nad tím, jak by měla dnes vypadat patočkovská „péče o duši“.
Minus bé plus minus odmocnina z bé na druhou minus čtyři á cé, to celé lomeno dvěma á. Pamatujete? Mělo by vám to naskočit stejně jako „Byl pozdní večer, první máj…“, znáte to ze stejné doby a ze stejného důvodu: potřebovali jste to k maturitě - tak začíná svou sobotní lekci informatik Petr Koubský.
Nový model iPhonu, pojmenovaný tajuplně X, je možné odemykat pouhým pohledem. Největší firma světa tak masově zpřístupnila technologii rozeznávání tváře, podobně jako dřív pomohla třeba rozšíření snímačů schopných rozeznávat otisky prstů. Otevřela tak dveře hromadnému špiclování? Znamená to definitivní konec našeho soukromí? „Vybočovat z řady chce odvahu, s automatickým sledováním se budeme autocenzurovat doslova na každém kroku,“ varuje Jan Vobořil, šéf neziskové organizace Iuridicum Remedium v rozhovoru s Janem Kleslou.
Monumentální hradní výstava Světlo v obraze – český impresionismus nabízí návštěvníkům na šest stovek exponátů a těší se velkému zájmu publika. Je teprve ve své polovině, a už si ji prohlédlo na osmatřicet tisíc lidí. Zároveň ale v odborných kruzích sklízí kritiku. Je oprávněná? V Salonu Orientace debatují výtvarná teoretička Lenka Lindaurová, kurátor Martin Dostál a výtvarný redaktor LN Pavel Vokatý.