Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Oscaři na Kathryn čekali všude

Česko

Kathryn Bigelowová se stala první oscarovou režisérkou. Její film z Iráku Smrt čeká všude pobral šest soch

V noci na včerejšek se v Kodak Theatre v Los Angeles po dvaaosmdesáté rozdávaly ceny Americké filmové akademie. Po sedmašedesáti letech byla rozšířena kategorie nejlepších nominovaných filmů na deset a změnil se systém volby preferenčními hlasy. Očekávaný souboj dvou titulů s devíti nominacemi se ale nakonec překvapivě nekonal.

Na těžkotonážně únikový spektákl Jamese Camerona Avatar kupodivu zbyly pouze ceny za kameru Itala Maura Fioreho, výpravu a za obrazové efekty. Převálcovalo ho nízkorozpočtové drama elitní pyrotechnické jednotky v Iráku Smrt čeká všude, natočené v Jordánsku a v Kuvajtu jeho bývalou ženou – osmapadesátiletou Kathryn Bigelowovou.

Nejenže vyhrála film roku, zároveň vstoupila do dějin jako první žena v profesi režisérky, která kdy Oscara zdvihla radostně nad hlavu. Když Barbra Streisandová otevírala obálku s jejím jménem, trefně pravila: „Už je na čase.“ Snímek se do análů taktéž zapsal s necelými 15 miliony dolarů zisku jako nejméně výdělečný kus ze všech dosavadních vítězů.

Producent Nicolas Chartier přitom naštval akademiky, když jim psal drzé e-maily, aby pro jeho film hlasovali, takže mu zakázali vstup na ceremoniál. Zřejmě mu teď nechají zlatou sošku na vrátnici. Šest Oscarů připadlo také dvěma zvukovým oblastem, adaptovanému scénáři novináře Marka Boala a manželskému páru střihačů Bob Murawski – Chris Innesová.

Letos se sešla vynikající a silná herecká sestava a výhru by si zasloužil každý. Velebně vousatý šedesátiletý Jeff Bridges se dočkal až při páté nominaci a po Zlatých glóbech znovu bodoval v úloze alkoholického zpěváka country hudby v Cooperově Bláznivém srdci, přičemž producent a autor T-Bone Burnett dostal Oscara za nejlepší píseň The Weary Kind.

Pětačtyřicetiletá Sandra Bullocková se jeden den mohla užírat Zlatou malinou, čtyřiadvacet hodin poté si šla pro Oscara za roli ženy, jež vychová z nalezeného Afroameričana, hvězdu amerického fotbalu v Hancockově Slabině.

Průlom Afroameričanů V rámci politické korektnosti Danielsův příběh o zaostalé černošské dívce Precious triumfoval díky adaptovanému scénáři Geoffreyho Fletchera (poprvé vyhrál tuto kategorii Afroameričan!) a dvaačtyřicetileté komičce Mo’nique, známé např. ze Scottova Domina (2005), v úloze zlé matky.

Bez nejmenších výhrad bylo přijato prvenství třiapadesátiletého Rakušana Christopha Waltze, který ztělesnil nacistického rasistu Landu (křestním jménem prosím Hanse!) v Tarantinových Hanebných panchartech, nominovaných ještě bez efektu sedmkrát. Rovněž Oscary za nejlepší animovaný celovečerní film a nejlepší kompozici Michaela Giacchina jsou v případě Docterova Vzhůru do oblak ve správných rukou. Ani jeden „zářez“ se přes šest nominací nepovedl Reitmanově komedii Lítám v tom, reportér listu Los Angeles Times nicméně škodolibě zaznamenal jeden unikát, že totiž v promítnuté ukázce z ní poprvé při Oscarech zaznělo z úst Very Farmigaové slovo „vagina“.

Tři a půl hodiny se vlekoucí ceremoniál po třiadvaceti letech opět moderovala dvojice komiků. Alec Baldwin a Steve Martin předčili „českou lví“ dvojku Pavel Liška – Bolek Polívka, jejich zdlouhavé přátelské posměšky, střílené do tváří kolegů a kolegyň, ovšem způsobily, že se za úvodní hodinu večera rozdaly jen čtyři ceny. Nejvtipnějším gagem bylo, když si při hledání místa, kde sedí James Cameron, nasadili „3D“ brýle. Největší oživení vnesl Ben Stiller, vymaškařený při ohlašování nejlepších masek jako domorodec Na’vi z Avataru.

Nejdojemnější chvíle představovala obvyklá, ale tentokrát dosti povrchně sestavená přehlídka nedávno zvěčnělých filmařů za doprovodu písničkáře Jamese Taylora, který si vypůjčil píseň Beatles In My Life, a osobní přítomnost tělesně postižené zimbabwské zpěvačky Prudence, o níž vznikl nejlepší krátkometrážní Williamsův dokument.

Poprvé byly v kategorii nejlepších cizojazyčných filmů vybrány v jeden rok dva příspěvky z Jižní Ameriky, potřetí v řadě se marně těšil Izrael, nakonec ostrouhala i Hanekeho Bílá stuha, držitelka Zlaté palmy z festivalu v Cannes jakož i Zlatého glóbu, a překvapivě zaujalo argentinské Campanellovo drama Tajemství v jejich očích o pátrání po pachatelích vraždy ženy z dob vojenské junty.

***

Oscaři 2009

Irák i „Pancharti“

Nejlepší film: Smrt čeká všude

Režie: Kathryn Bigelowová

(Smrt čeká všude)

Herec v hlavní roli: Jeff Bridges

(Crazy Heart)

Herečka v hlavní roli: Sandra

Bullocková (Slabé místo)

Herec ve vedlejší roli: Christoph

Waltz (Hanebný pancharti)

Herečka ve vedlejší roli:

Mo’nique (Precious)

Neanglicky mluvený film:

Tajemství jejich očí (Argentina)

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč