Prodeje tabletů dohromady se smartphony by přitom měly překonat hranici 400 milionů kusů a stoupat budou i prodeje samotných tabletů. Těch by se v roce 2014 mělo celosvětově prodat 208 milionů. Hlavním důvodem zpomalení růstu prodeje PC je brzké oslabení poptávky na čínském trhu a zejména menší nadšení uživatelů pro notebooky. V předchozích letech přitom poptávka po laptopech rostla, lidé si na ně totiž zvykli jako na každodenní zdroj přístupu k internetu. Dnes však má většina zařízení v sobě wi-fimoduly. Proto mohou být uživatelé stále online a notebook k tomu vůbec nepotřebují. „Zejména na vyspělých trzích si velká část zákazníků místo nového notebooku pořídí tablet,“ říká šéf Datartu Pavel Sláma. Jeho slova dokládají i analytici, kteří říkají, že právě na vyspělých trzích se v letech 2011 až 2015 očekává o deset procent nižší poptávka po noteboocích. „Přichází éra lehkých a přenosných zařízení s dotykovými displeji, která díky přístupu na mobilní internet zprostředkují uživatelům prakticky jakýkoliv digitální obsah,“ říká partner oddělení podnikového poradenství ve společnosti Deloitte ČR Jakub Sova.
Ještě horší budoucnost čeká stolní počítače. Letos mají totiž klasická PC poprvé podlehnout prodejům chytrých telefonů a právě tabletů. „Stolní počítače jako takové ale nezaniknou,“ říká Josef Šlerka, který vede obor studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Podle něj přežijí v serverovnách, ve výkonných grafických stanicích nebo ve střižnách. „Jejich podíl na trhu se ovšem bude výrazně snižovat,“ přiznává Šlerka.
Z trhu ale nezmizí ani notebooky. Ty se podle odborníků přesunou do kanceláří na práci. Stolní PC, která má spousta lidí doma, pak během několika let nahradí třeba chytré televize. „Je možné, že za dva roky budeme mít místo stolních PC televize s dotykovým displejem a funkcemi, které má dnes například tablet,“ uzavírá Šlerka.