Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Oštěpok za eura i za koruny

Česko

Pokuta do 30 tisíc eur hrozí na Slovensku těm firmám, které opomenou od 8. srpna uvést cenové údaje také v evropské měně. Povinnost duálního značení cen se na Slovensku vztahuje i na reklamu – včetně té, kterou pro slovenský trh připravují české agentury.

PRAHA / BRATISLAVA Vzhledem k přijetí eura od ledna příštího roku vstupuje na Slovensku od 8. srpna v platnost zákon o povinném duálním značení cen. Vedle ceny ve slovenských korunách nesmí nyní chybět ani údaj o odpovídajícím přepočtu na eura, a to jak na výrobku, tak na jeho reklamních a propagačních materiálech. Tenhle fakt se úzce dotýká také českého komunikačního průmyslu – řada reklam totiž vzniká u nás společně pro Česko i Slovensko.

„Pro české agentury představuje slovenský zákon závažnou věc. Důvodem je především to, že český a slovenský trh jsou stále významně propojeny jak v oblasti agentur, tak klientů, podobné jsou si i cílové skupiny zákazníků,“ sdělil LN Alexandr Stojčev, account director agentury Draft Prague. Podle něj nyní hodně záleží na tom, s jakým předstihem začaly agentury pracovat na konkrétních zakázkách a kdy se dozvěděly o novém zákonu. „U reklamních materiálů, které se začaly připravovat až po stanovení konverzního kurzu slovenské koruny k euru, nezpůsobí nová pravidla asi žádné výraznější komplikace,“ tvrdí Stojčev. Mnohem horší situace ale podle něj nastává u kampaní a propagačních materiálů, které se začaly připravovat ještě před stanovením kurzu a mají být zveřejněny ve druhé polovině letošního roku nebo příští rok. „U nich bohužel neplatí pravidlo, že co bylo připraveno před vyhláškou, může doběhnout, ale naopak vzniká povinnost zpětně upravit všechny materiály tak, aby vyhovovaly uvádění duálních cen. To je v některých případech nejen finančně náročné, ale prakticky nemožné,“ stěžuje si.

Podle Stojčeva by bylo logické nechat už připravené kampaně beze změny proběhnout také vzhledem k délce přípravného období před překlopením cen ze slovenské koruny na euro, k němuž dojde až v lednu příštího roku. To však stávající slovenská legislativa neumožňuje. Hrozí velké pokuty Podle advokáta Petra Kůty z advokátní kanceláře Kůta, Musil, Vaňková & Partners, který se specializuje na reklamní právo, přitom sankce za porušení zákona činí až 30 tisíc eur, v případě opakovaného prohřešku lze udělit sankci do 60 tisíc eur. Na uvádění duálních cen budou dohlížet Slovenská národní banka, která se však soustředí spíše na bankovní informace určené spotřebitelům, a Slovenská obchodní inspekce.

„Doufám, že u propagačních materiálů vyrobených ještě před nabytím účinnosti nového zákona budou dozorové orgány vydávat zprvu spíš upozornění než pokuty, alespoň pokud agentura či klient prokážou, že je začali připravovat ještě před touto změnou,“ uvedl pro LN Kůta.

Podle jeho slov se situace nejvíc dotýká spotřebitelských soutěží, které se často připravují dlouho dopředu. „Žádná výjimka se pro ně bohužel nenašla. Dokonce i v případě SMS soutěží musí být cena konkrétní esemesky uvedena duálně,“ říká advokát. Povinnost zobrazit konverzní kurz se nevztahuje pouze na takzvané POS materiály, které jsou umístěny přímo v provozovně, pokud ovšem prodávající zviditelnil tento kurz jasně a čitelně v rámci provozovny. Další výjimky zákon přesně vyjmenovává (viz box).

Z firem působících v Česku i na Slovensku se tato situace dotýká například potravinářského sektoru, jehož reklamy vznikají často pro několik trhů současně (například pro Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko) a pouze se překládají do lokálních verzí.

Podle Alexandra Stojčeva z Draft Prague situaci neprospívá ani množství legislativy, která se k této věci vztahuje. „V praxi to znamená, že je prakticky nemožné nalézt efektivní řešení pro jakoukoli méně obvyklou situaci. Zrovna teď se zabýváme jedním méně obvyklým případem jednoho z našich klientů a ani právní kancelář nám není schopna bohužel zatím pomoci. Musíme se dotazovat přímo příslušného ministerstva,“ dodává Stojčev.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...