Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Ostnatým drátem proti KSČM

Česko

  8:44
PRAHA - Týden před volbami se množí protikomunistické aktivity různých sdružení i jednotlivých lidí. Na pražském Smíchově nabízí v případě vítězství sociálních demokratů podnikatelé levně k odprodeji svou firmu, občanská iniciativa Trikem proti komunismu zase vyzývá k hromadnému sběru volebních lístků KSČM.

Kromě Václava Havla je na plakátech třeba DJ Michael Burian. foto: www.antikomunismus.czReprofoto

Další soukromou iniciativou, která má přilákat k volbám a zabránit komunistům, aby se dostali k moci, je plakátová a internetová kampaň „Jdu volit! budoucnost je naše volba...“. Na její tvorbě se podíleli Ondřej Pajchl a Petr Krupička a prezentují ji na stránkách antikomunismus.cz.

Na plakáty se nechali zdarma vyfotit například bývalý prezident Václav Havel, herec a architekt David Vávra nebo producent Václav Marhoul. „Na našem projektu se podílela řada známých i neznámých lidí, největší radost nám udělala spolupráce s panem Havlem,“ říká fotograf a spoluautor Petr Krupička.

Za svůj hlavní úkol považují tvůrci přesvědčit mladou generaci o důležitosti voleb. „Osmdesát procent osmnácti až pětadvacetiletých lidí řekne, že volit asi nepůjdou, protože nevědí koho. Myslí si, že to není důležité,“ popisuje Krupička. Podle něj si neuvědomují, že jejich hlas bude chybět a ostatní třeba připadnou těm, „kterým připadnout nemají“.

Ačkoli chtějí autoři svým dílem zabránit vládě komunistů, kromě názvu webové stránky slova jako komunismus nebo komunisté na plakátech nejsou. Jejich motivem jsou především portrétní fotografie „mučedníků“ obmotaných ostnatým drátem a nápis JDU VOLIT.

Někteří aktéři mají na plakátech rozcuchané vlasy, krvácejí nebo vypadají nemocně. „Chytrý člověk pochopí, že varují před komunisty, hloupý se zeptá,“ vysvětluje fotograf Krupička, jakým způsobem plakáty působí. Ostnatý drát má podle něj symbolizovat stav, ve kterém se lidé za vlády komunistů nacházeli.

Tvůrci na fotografování plakátů začali pracovat již koncem minulého roku, většina z nich ale vznikla až v předchozích čtrnácti dnech. Do voleb již zbývá málo času a autoři netuší, zda bude mít jejich kampaň dostatečný účinek. Přesto považují svůj počin za úspěch.

„Chtěli jsme také ukázat, že se dá kampaň vytvořit bez jakýchkoliv prostředků, proto nejde o masivní billboardovou kampaň a asi to nebude vidět tolik jako Paroubci,“ říká Krupička. Komunisté předvolební aktivity svých odpůrců považují za nehorázné. „Jejich cílem je především rozkolísat naše voliče,“ říká mluvčí KSČM Monika Hoření. Na organizátory akce Trikem proti komunismu už strana podala trestní oznámení.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!