Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ostravané platí za dálnici ve městě, změní se to?

Česko

OSTRAVA/PRAHA Jak zlepšit katastrofálně znečištěné ovzduší na Ostravsku? Ministryně životního prostředí Rut Bízková navrhla, aby průtah dálnice D1 Ostravou nebyl zpoplatněn.

Mnoho řidičů podle ní při cestě do práce složitě kličkuje městem, a ještě více tak znečišťují vzduch. To vše jen proto, aby nemuseli platit za celoroční známku, když využívají jen krátký dálniční úsek.

Jenže je sporné, zda by to výrazně pomohlo Moravskoslezskému kraji, který je na tom v tabulkách znečištění v Evropské unii prachbídně. „Každé odvedení dopravy z centra může přispět k čistšímu vzduchu,“ myslí si Veronika Krčmářová z ekologického sdružení Arnika. Podle ní by se ale mělo propočítat, jak velký efekt zrušení poplatků přinese.

O návrhu Bízkové zatím pochybují i na ministerstvu dopravy, kde by se o případném zrušení poplatků letos na podzim rozhodovalo. „Nevidíme důvod, proč by ta silnice neměla být zpoplatněna,“ říká mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Ostravu navíc trápí i kamiony, které při svých mezinárodních cestách projíždějí městem, aby se vyhnuly mýtným branám.

Podle statistik jsou tu však největšími znečišťovateli ovzduší hutní a chemické provozy. To už několik let po sobě potvrzují výroční zprávy České inspekce životního prostředí.

Ministryně Rut Bízková se nevzdává ani tady. Včera potvrdila, že má peníze na to, aby podpořila vládní opatření pro zlepšení ostravského životního prostředí. Mimo jiné z prostředků Evropské unie.

„Dnešek je otevřenou výzvou pro kraj, města, obce i průmysl. A výzvou pro veřejnost, aby se o naplnění změn aktivně zajímala,“ přeje si Bízková.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

V momentě, kdy ministryně životního prostředí Rut Bízková vyzvala resort dopravy, aby přehodnotil zpoplatnění průtahu dálnice D1 Ostravou, zřejmě nečekala tak neoblomnou reakci. „Máme za to, že když je něco nového postaveno, nechť je to zpoplatněno. V tomhle není Ostrava sama,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Postoj úřadu vysvětluje tím, že do Moravskoslezského kraje šlo v nedávné minulosti mnohem víc peněz na důležité dopravní stavby než do ostatních regionů. „Dnes nevidíme důvod, ale jestli budou tlaky pokračovat, asi couvneme,“ dodává Hanzelka. Pokud by ke zrušení poplatků došlo, nemuseli by řidiči platit od 1. ledna příštího roku. Půl miliardy na ekologii Ministryně včera navíc potvrdila, že má k dispozici půl miliardy na ekologizaci hromadné dopravy. Částka je určena pro celou republiku, přednost ale dostanou projekty z Moravskoslezského kraje.

Ministerstvo hodlá pomoci i místním továrnám. Jeho úředníci se v uplynulých týdnech sešli s největšími znečišťovateli ovzduší v Ostravě a okolí. Podniky jim poskytly seznam projektů na zmírnění emisí. „Jejich celková hodnota je 13 miliard. Pět miliard se budeme snažit získat z evropských fondů,“ očekává Rut Bízková.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: