Pondělí 7. října 2024, svátek má Justýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Otestujte si svůj čtenářský výkon

Česko

1. NÁVOD:

K testu potřebujete stopky a klid na rychlé a soustředěné čtení. Na text ani otázky se nesmíte podívat dopředu. Pak začněte měřit svůj čas, který potřebujete na přečtení textu, a ten si poznamenejte. Potom odpovězte na otázky, aniž byste nahlíželi do testu. Uvádíme jen variantu otázek „creation“. Další varianty naleznete v knize Davida Grubera i na internetu. Nakonec sečtěte body, které jste získali za správné odpovědi, a číslo vynásobte rychlostí čtení (počtu slov za minutu). Tak zjistíte svou čtenářskou výkonnost.

2. TEXT: Džínový evergreen

Ještě nikdy v dějinách módy nedokázal žádný typ oblečení zlomit tolik kulturních a společenských bariér. Ony původně kovbojské kalhoty se staly nepochybně nejdemokratičtějším oblečením všech dob. Šlechticové i nádeníci, bankéři i horníci, členové Demokratické strany jako Bill Clinton i republikáni jako Ronald Reagan podlehli kouzlu tohoto tmavomodrého oděvu.

Do Evropy pronikly džíny po druhé světové válce stejně jako sušené mléko v době Marshallova plánu. Ale až v polovině padesátých let se staly skutečným symbolem. Byl to ryzí revoltující mladík představovaný Jamesem Deanem, který vyzvedl džíny na oltář nekonformity. Mladá generace ovlivněná filmy z drsného Západu převzala štafetu a v květnu 1968 bouřící se francouzské studentstvo vztyčilo rovněž džíny na stožár své revoluce. Džíny se staly nejhmatatelnějším příznakem překonávání sociálních a sexuálních přehrad. V rámci módy unisex si chlapci nechávali narůst dlouhé vlasy, zatímco dívky jako by skrývaly své půvaby pod hrubými svetry.

V sedmdesátých letech se džíny staly faktorem celosvětovým. Ani socialistický Východ nebyl s to odolat. V roce 1973 se v Německé demokratické republice začala drolit berlínská zeď vznikem první prodejny džínů a o pět let později se jejich hlavní producent Levi Strauss Co. zabydlel i v Maďarsku. V roce 1994 tato firma jako celek zlomila rekord; své zboží prodala za více než devět miliard marek. Přestože džíny dnes nosí každý, najdou se místa, kde jsou texasky zakázány. Například londýnský hotel Savoy, jehož generální ředitelka usuzuje, že jejich klienti se rádi pohybují v prostředí elegance a tam džíny nepatří.

V devadesátých letech končí tyranie kravaty, dokonce i společnost IBM ji svým pracovníkům již nepředepisuje. Zároveň však pomíjí i role texasek jako symbolu nekonformity. Stávají se jakousi druhou kůží bezpočtu lidí. Avšak, přestože jsou produktem hromadné spotřeby, vždy existuje jistá diferenciace trhu vzhledem ke společenské poptávce. Rozdílné tvary a střihy džínů charakterizují i různé sociální skupiny. Texasky naznačují i leccos o svém majiteli.

Historie džínů jde ruku v ruce s dějinami filmu. James Dean a Marlon Brando z nich učinili symbol své generace. A další herci jako Nicolas Cage či Johny Depp, udržují jejich tradici.

V jisté době sice ještě čekala džíny tvrdá konkurence kožených kalhot. Sám Elvis Presley podpořil ve svých pódiových vystoupeních i ve filmu koženou módu, kterou přijali za svou mnozí rockeři.

Co se týče texasek, ty vlastně také nikdy nebyly opravdovým oblečením kovbojů. I filmoví kovbojové mají na sobě vesměs kalhoty z hnědé kůže. Taková byla konstanta westernů od samého počátku, takto, takto se oblékal mytický dobrodruh Divokého západu Tom Mix i nejznámější ze všech filmových kovbojů John Wayne. Zdá se, že prapůvod džínů vězí někde v prostředí prvních kolonistů putujících na západ Spojených států, kteří si je vyrobili z plachtoviny pokrývající jejich rozhrkané káry. Avšak od časů Jamese Deana nebyla již vzácností filmová hvězda či hvězdička, jež by si občas džíny nenavlékla. Marlon Brando se jich zbavil, až když měl přílišnou nadváhu, ale další idoly mládeže jako Harrison Ford, Mel Gibson, Nicolas Cage či Johny Depp si je oblíbily navždy.

Tak velcí mistři oděvní módy jako Armani, Calvin Klein nebo Roberto Verino rovněž neodolali pokušení vyzkoušet svůj um na některém novém typu džínů a věnovali tomu mnohdy své nejlepší síly. Ne všichni v tomto ohledu uspěli. Džíny však každopádně znamenaly určitou revoluci v odívání druhé poloviny 20. století a z módy vůbec nevycházejí.

STOP! Test měl 537 slov.

3. OTÁZKY Test - Džínový evergreen - creation - otázky a) Heslovitě uveďte hlavní body přečteného textu - zhruba čtyřmi hesly.

b) S pomocí těchto hesel a dalších vědomostí zformulujte hlavní myšlenku - zhruba třemi větami.

c) Kde je podle článku prapůvod látkových (tj. nikoliv kožených) džínů?

d) Uveďte název vedoucí světové firmy vyrábějící džíny.

e) Uveďte co nejvíce jmen amerických filmových hvězd či zpěváků, kteří nošením džínů z nich učinili symbol své generace nebo jejich rozšíření osobním příkladem jinak podpořili (Stačí 5 jmen) f) Byly opravdovým oblečením kovbojů texasky, nebo něco jiného?

g) Kteří filmoví kovbojové to (viz f) demonstrovali?

4. ŘEŠENÍ A (20 bodů) Džíny - univerzální a stabilní móda - jejich vznik v USA - rozšíření postupně po světě, značky výrobců; B (30 bodů) Je důležité dozvědět se něco o tak univerzálním a stále atraktivním kusu oblečení, jako jsou džíny. Džíny vznikly za prvních osadníků USA; rozšířit je pomohl příklad známých amerických herců a zpěváků. Díky stálé oblibě džínů je jejich výroba nejen dobrým džobem největšího producenta Levi Strauss, ale přinášejí profit i leckterým konkurujícím napodobovatelům; C (10) V prostředí prvních kolonistů putujících na západ Spojených států, kteří si je vyrobili z plachtoviny pokrývající jejich rozhrkané káry; D (10) Levi Strauss Co.; E (5x3) James Dean, Marlon Brando, Nicolas Cage, Johny Depp, Elvis Presley, Harrison Ford; F (5) Něco jiného -kalhoty z hnědé kůže; G (2x5) Tom Mix, John Wayne.