Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Památkáři bojují o žižkovské nádraží

Česko

  22:00
PRAHA - Bourat, nebo nebourat? Konec žižkovského nádraží se zřejmě přiblížil. Památkáři musí znovu dokazovat, že si stavba ochranu před demolicí zaslouží.

Nákladové nádraží Žižkov foto:  František Vlček, Lidové noviny

Funkcionalistická budova Nákladového nádraží Žižkov má na kahánku. Právníci ministerstva kultury doporučili zrušit prohlášení stavby za kulturní památku a umožnit tak její zbourání. Případem se bude znovu zabývat odbor památkové péče ministerstva. Ten sice už jednou, na konci minulého roku, budovu za památku prohlásil, ale České dráhy se coby vlastník pozemku proti rozhodnutí odvolaly. Pokud se odboru nepodaří najít nové důvody, proč budovu zachovat, a opětovně stavbě nepřiklepne památkovou ochranu, Žižkov o své nádraží s největší pravděpodobností přijde.

O zbourání nádraží kromě železničářů a úřadu Prahy 3 usiluje i developerská společnost Sekyra Group. Na místě nevyužívaných objektů chce postavit novou čtvrť a silnici. Ta by měla navazovat na Olšanskou ulici a vést v místě, kde teď budova stojí.

Pro zrušení původního rozhodnutí památkářů právníci vyjmenovali hned několik důvodů. Například jim vadilo, že odbor v posudcích vycházel jen ze stanovisek institucí, které na zachování nádraží měly vlastní zájem – Národního památkového ústavu a Klubu Za starou Prahu. "Jsem přesvědčen, že tato stanoviska musejí být doplněna o znalecké posudky vypracované někým absolutně nezávislým, kdo nemá přímý zájem na výsledku řízení," podotkl ministr kultury Jiří Besser.

NA MÍSTĚ NÁDRAŽÍ MÁ STÁT NOVÁ ČTVRŤ

Žižkovské nádraží

V místě, kde stojí Nákladové nádraží Žižkov, chce společnost Sekyra Group postavit novou čtvrť a silnici. S tou počítá i návrh územního plánu města.

Záměr loni překazili památkáři ministerstva kultury, kteří stavbu prohlásili za kulturní památku a znemožnili její demolici.

Proti tomu se odvolal vlastník – České dráhy. Případem se zabývala rozkladová komise, jež ministerstvu doporučila vzít prohlášení zpět.

Rozkladová komise také kritizovala dobu, jakou odbor památkové péče k projednání případu potřeboval. Prohlásit nádraží za kulturní památku Národní památkový ústav navrhl už v srpnu roku 2003. Do samotného správního řízení se však ministerský odbor pustil až loni v květnu. "Ministerstvo se v tomto případě nechovalo jako dobrý správce. Začít se podnětem zabývat po sedmi letech a pak relativně velmi rychle dojít k rozhodnutí, které zásadně ovlivňuje a do určité míry i mění věci, ke kterým za těch sedm let došlo, je pro mě nepřijatelné," řekl Besser.

Nákladové nádraží Žižkov

České dráhy se k novinkám kolem osudu jejich pozemků zatím příliš vyjadřovat nechtějí. Pokud však odbor prohlásí nádraží za kulturní památku znovu, s největší pravděpodobností se opět odvolají. "Naše stanovisko ve vztahu k prohlášení této lokality za památkově chráněnou je dlouhodobě neměnné," vzkázal za České dráhy jejich mluvčí Petr Štáhlavský.

Podobně opatrní jsou i developeři. "S vyjádřením počkáme do doby, než bude ve věci rozhodnuto definitivně. Stanovisko rozkladové komise je pouze doporučení," podotkl Leoš Anderle, ředitel developmentu společnosti Sekyra Group.

O TAJEMNÉ NEHODĚ ČTĚTE ZDE

Demolici nádraží podporuje i žižkovská radnice. Stavbu považuje za nebezpečnou. "Nikdo nemá reálnou vizi dalšího využití nádraží. Také se obáváme, že v chátrající budově vznikne ghetto," pronesl mluvčí radnice Jan Sotona. Někteří architekti s ním nesouhlasí.
"V budově by mohly být třeba depozitáře pro Národní knihovnu. Inspiraci můžeme hledat i v zahraničí," poukázal architekt Zdeněk Lukeš.

Asi největší odpůrce má bourání nádraží mezi obyvateli Žižkova. Občanské sdružení Tady není developerovo na ministerstvo předalo petici s tisícovkami podpisů. "Doporučení komise je pro nás špatná zpráva. Budeme tlačit na to, aby developeři na zastavění nádraží vyhlásili architektonickou soutěž," poznamenal předseda sdružení Tomáš Mikeska.
 


Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!