Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

„Pan Fiat“ má spasit Chrysler

Česko

Ředitel italské automobilky Fiat Sergio Marchionne může v budoucnu usednout do křesla šéfa Chrysleru

MILANO/PRAHA Fiat a Chrysler se možná do konce dubna dohodnou na záchraně upadající americké automobilky. Dohoda s Evropany je zároveň pro Chrysler podmínkou, bez které nezíská další miliardy pomoci od americké a kanadské vlády. „Chci dosáhnout dobré dohody,“ řekl výkonný ředitel Fiatu Sergio Marchionne. Fiat má ale podle něj i jiné možnosti.

V rozhovoru pro kanadský deník Globe and Mail řekl šéf Fiatu, že dohoda má padesátiprocentní šanci na úspěch. Důvodem je podle něj to, že Chrysler nijak nepokročil ve vyjednáváních s odbory.

Kanadská odborová organizace zaměstnanců v automobilovém průmyslu už dala najevo, že v dubnu zastavené rozhovory s představiteli automobilky budou pokračovat v pondělí.

Fiat do Chrysleru kapitálově vstoupí, pokud americká automobilka dokáže vyřešit splácení svých bankovních úvěrů a dohodne se s odbory na ústupcích. Odbory zatím odmítají snížení mezd a zaměstnaneckých výhod.

Marchionne prohlásil, že pokud nebudou souhlasit se snížením průměrné hodinové mzdy o devatenáct dolarů, k dohodě Fiatu a Chrysleru nedojde. Snížením mezd by se průměrná hodinová mzda v Chrysleru přiblížila platu, který pobírají dělníci v automobilkách vlastněných německými a japonskými firmami.

Pokud se do konce dubna nepodaří vše vyřešit, americká vláda zastaví přísun dalších peněz, na kterých je nyní Chrysler závislý. Automobilka by tak zbankrotovala. „Vyjednávat se bude až do posledního dne, nedá se předpovědět, jak vyjednávání dopadnou,“ řekl šéf Milánské ekonomické školy MIP Umberto Bertele agentuře Bloomberg. „S odbory se asi nakonec dohodnou. Hlavním problémem jsou banky,“ dodal Bertele.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne v rozhovoru také připustil, že je připraven v případě, že se obě společnosti dohodnou, Chrysleru šéfovat. „Nakonec je to možné, pozice ale nejsou důležité,“ vysvětlil Marchionne. Podobně fungují například automobilky Nissan a Renault, které mají v osobě Carlose Ghosna stejného ředitele a částečně se navzájem vlastní (Nissan má patnáctiprocentní podíl v Renaultu, ten naopak 44procentní podíl v Nissanu).

Marchionne platí za zkušeného manažera - Fiat dokázal v roce 2005 znovu vytvořit zisk a uvést na trh i velmi dobře prodávané nové modely v řadách Punto a Brava.

Fiat je údajně připraven i na „Plán B“, pokud jeho námluvy s Chryslerem nevyjdou. Představitelé Fiatu ale nechtěli sdělovat žádné další podrobnosti.

Plánem B může být ale pád Chrysleru do režimu ochrany před věřiteli.

„Dáme přednost nalezení vhodného řešení,“ upřesnil sice Marchionne, podle kterého není bankrot a rozprodávání továren a dalších aktiv automobilky pro Chrysler nejlepším východiskem ze současné situace. Nicméně v případě bankrotu by Fiat měl o nějaká aktiva Chrysleru zájem, potvrdil v rozhovoru Marchionne.

***

Fiat je údajně připraven i na „Plán B“, pokud jeho námluvy s Chryslerem nevyjdou

Šéf Fiatu Sergio Marchionne řekl, že dohoda má padesátiprocentní šanci na úspěch

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...