Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Pandemie vysvlékla české školství ‚donaha‘. Sociolog Daniel Prokop vysvětluje dopady koronakrize

Koronavirová krize ruku v ruce s vyučováním na dálku ukázala, že mezi českými školami jsou obrovské rozdíly; úroveň výuky se lišila jako den a noc. Zároveň se prokázalo, že nutnost používat digitální technologie zvětšuje už tak obrovský vzdělávací handicap dětí z chudších rodin. Podle sociologa Daniela Prokopa navíc systém českého školství ponechává velkou roli rodině, čímž zvýhodňuje ty děti, které mají rodiče schopné jim pomoci.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Problém neefektivnosti našeho školství se táhne již mnoho desítek let, ještě z doby hlubokého socialismu. Učitelé byli podhodnoceni jak finančně tak společensky, bylo veřejným tajemstvím, že na VŠ učitelského směru se hlásili a byli přijímáni téměř výhradně ti, kteří se na ostatní VŠ nedostali (a neměli se dostat ani na "pajďák". Takže se stalo pravidlem, že docenty a profesory "pajďáků" se stávali ti, kteří na VŠ neměli být ani jako studenti. K tomu jsme od KSČ přebrali i systém řízení škol národními výbory, takže nakonec vůbec můžeme být rádi, že naše děti a vnuci vůbec umějí číst!

0 0
možnosti
TS

Po 30 letech reforem ve školství by vlády problém neefektivnosti našeho školství rádo svedlo na komunisty, protože výsledky jsou katastrofální. Dle mého je to přitom ale velmi jednoduché. Prodali jsme všechen náš rozvinutý průmysl a banky do zahraničních rukou a tak jsme se stali kolonií a státem montoven, kde nejsou vzdělaní lidé téměř potřeba. Proto se i školství přizpůsobilo. Proč by vychovávali odborníky když nejsou téměř potřeba, pro odborníky nejsou v průmyslu místa kde by se mohli uplatnit. Výzkumné ústavy jsou až na vyjímky také zlikvidované.

0 0
možnosti
RA

Samozřejmě že jme známkovali. Bohužel až "motivační pětka" mnohé žáky rozhýbala, aby začali něco dělat (samozřejmě si ji mohli většinou opravit). Naopak kolegyně přesně podle rozhodnutí ministerstva neznámkovala, a rodiče jí málem utrhli hlavu za to, že děti nemají žádné známky...

0 0
možnosti
PH

pandemie nevysvlékla české školství, o tom každý ví, že je většinou ještě na úrovni rakouska uherska, ale vysvlékla do naha babiše a jeho neuvěřitelné lhaní o digitalizaci...

0 0
možnosti
FK

Daniela Prokopa mám rád, ale ten výzkum považuji za zbytečný. Ostatně většina sociologických průzkumů je zbytečná. V tomto případě jsou závěry intuitivní a z výsledků průzkumu je velmi složité, až nezodpovědné, dělat nějaké obecné závěry. O školství a kantorech, spíše kantorkách, toho bylo v poslední době napsáno tolik, že z toho brní hlava. A kde je výsledek? Kvalita školství odpovídá kvalitě a povědomí celé společnosti, tedy nízké náročnosti. Až nám skutečně poteče do bot, pak se věci začnou měnit k lepšímu, totiž že vzdělání slouží k lepšímu uplatnění v životě.

0 0
možnosti