Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Papírové dálniční známky se vydaly na vítězné tažení

Česko

PRAHA Vláda včera udělala další krok, který posouvá elektronické dálniční známky pro osobní auta do ztracena.

Kabinet povolil ministerstvu dopravy nákup materiálu na výrobu nalepovacích dálničních známek. Po jednání vlády to řekl ministr dopravy Gustav Slamečka. Ministerstvo pod jeho vedením nepočítá s nákupem elektronických vinět, které mají podle platného zákona řidiči osobních vozů používat místo samolepek od ledna 2011.

Slamečka žádal podle svých slov o souhlas vládu, neboť zákon už se samolepkami nepočítá. S vinětami zase nepočítá formující se středopravá vládní koalice, která hodlá zákon změnit.

Podle Slamečky se ale může stát, že změna zákona přijde pozdě a časová tíseň způsobí, že by dálnice byly příští rok zdarma. Se státní tiskárnou cenin se proto ministr dohodl na maximálním posunu termínů pro tisk známek, po včerejším rozhodnutí vlády může alespoň objednat materiál.

Elektronické viněty jsou od počátku předmětem sporů mezi politiky i odborníky. Minulá sněmovna jejich zavedení protlačila, ale na jejich odkladu se po volbách velmi rychle shodli zástupci rodící se tříkoalice. Ke zrušení vinět vyzvala minulý týden také sociální demokracie, Senát pak ve čtvrtek schválil pětiletý odklad jejich zavedení. Předlohou se budou zabývat poslanci.

Navrhovaný systém je podle svých odpůrců neúměrně nákladný. To firma Kapsch, která měla být dodavatelem vinět, popírá. Podle údajů společnosti by zavedení a provoz vinět byly ročně o půl miliardy dražší než u klasických známek. Zároveň by ale ubylo neplatičů, takže celkový výnos pro stát by byl po zavedení vinět ročně nižší „jen“ o 200 milionů ve srovnání se známkami. „Námi navržený způsob financování by neznamenal žádný jednorázový zásah do státního rozpočtu,“ uvedl minulý týden ředitel Kapsche Karel Feix.

Zavedení vinět schválila sněmovna loni v červnu, ačkoli její hospodářský výbor doporučil tento návrh z novely vyřadit. Senát také navrhl vyřazení, ale poslanci ho přehlasovali. Návrh dotyčné novely sněmovně předložili v srpnu 2008 tehdejší předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), jeho stranický kolega Pavel Suchánek a místopředseda sněmovny Jan Kasal (KDU-ČSL). Novela současně od letošního roku zavedla mýtné i pro auta nad 3,5 tuny.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...