Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Pařížská láká. Ale koho?

Česko

Další z luxusních značek otevřela svůj butik v pražské Pařížské ulici.

Co z toho má běžný milovník módy?

Procházím kolem klenotnictví Cartier, kde ceny šperků neklesnou pod částku se čtyřmi nulami, abych vzápětí minul nový butik s mobilními telefony Vertu. Jejich pouzdra jsou vyrobena z platiny a osázena pravými diamanty. Hned za ním mě oslní výklady francouzské značky Christian Dior. Konečně! Obrovský nablýskaný butik zářící novotou, který jako by z oka vypadl svým sourozencům v Paříži či New Yorku. V pražské Pařížské ulici v květnu oficiálně otevřel své brány butik italské značky Gucci.

Atmosféra butiku mě naprosto pohltila. Všichni kolem mě byli krásní, usměvaví a v neposlední řadě nádherně oblečení. Šampaňské teklo proudem a vizuálně dokonalé jednohubky aspirovaly hned na několik hvězdiček v průvodci Michelin. Zatímco na obrovské plazmové televizi právě běžel film z benefičního večera v New Yorku, jehož nemalý výtěžek (po odečtení nemalých nákladů) byl věnován na boj s chudobou v africkém Malawi, já se zadíval ven z okna, kde kolem butiku právě procházela mladá žena.

Byla oblečená do slušivých letních šatů a drobný obličej jí zakrývaly obrovské tmavé plastové sluneční brýle. Ačkoli se o módu evidentně zajímala, bylo na ní vidět, že by si nikdy netroufla překročit mramorový práh obchodu a byť jen na okamžik pomyslet na nákup sebemenšího výrobku s logem dvou spojených písmen G.

Je skvělé, že světové luxusní značky konečně nacházejí cestu do Česka. Je jejich zboží ale skutečně určeno běžným českým zákazníkům? Ruský ráj Díky své práci módního redaktora se v prostředí luxusních butiků v Pařížské ulici pohybuji často a mnohokrát se dostanu do kontaktu i se zákazníky zdejších obchodů. Většina z nich jsou cizinci a občas si v Pařížské připadám jako na moskevském předměstí.

Abychom však nebyli nespravedliví: najdou se i Češi, kteří neváhají za oblečení zaplatit nadpozemské sumy. Pár vyvolených boháčů je však výjimkou, a když už na ulici potkáte Čecha, který má pět a více papírových tašek opatřených logy zvučných jmen, vězte, že to ze všeho nejspíš bude výherce jackpotu nedělní sportky.

Za hranicemi jsou na tom trochu jinak. Ve většině zemí západní Evropy totiž chodí do luxusních butiků nakupovat i obyčejní lidé. Není žádnou zvláštností, když si hotelová recepční pořídí kabelku Prada nebo když si bankovní úředník koupí oblek od Burberry. Za našimi hranicemi je luxusní zboží totiž o hodně levnější.

Už dávno neplatí, že Češi jsou národ šedých myší, jimž je móda lhostejná. O módu se u nás zajímá čím dál větší počet lidí. Všichni chtějí být IN a hltají informace o nejnovějších výstřelcích a událostech ve světě módy. Mnoho lidí, kterým na jejich stylu oblékání záleží, dokonce vyráží za nákupy oblečení do zahraničí. Nabídka v této oblasti je u nás totiž zatím stále velmi špatná.

Pokud máte peníze, najdete v Čechách téměř vše, po čem zatoužíte - od hodinek Rolex přes nejnovější kolekci kabelek Louis Vuitton až po šaty od Johna Galliana. Co si však mají počít ti, jejichž výplatní páska nevybočuje z celostátního průměru směrem nahoru?

V New Yorku či Londýně není co řešit. Pokud si chcete pořídit nějaké oblečení, které bude módní, kvalitní a cenově dostupné, zajdete do obchodních řetězců typu Gap, TopShop, Abercrombie&Fitch, Kitson, Zara, Old Navy či Urban Outfitters. V Čechách je to těžší.

Ačkoli se módní řetězec Zara na českém trhu pohybuje už několik let a před pár týdny se v Praze dokonce otevřel první obchod značky TopShop, o nabídce, z jaké si mohou vybírat lidé v zahraničí, si stále můžeme leda nechat zdát.

Skladiště šuntů ze Západu A co víc - české pobočky těchto mezinárodních řetězců s oblečením fungují v některých případech jako skladiště nechtěného zboží ze Západu. Co je však daleko smutnější, v Česku toto pohřebiště zašlých trendů připomínají i butiky, které se tváří jako vrchol luxusu. Pokud tedy průměrní Češi nevyrazí za nákupy do zahraničí, nezbývá jim nic jiného než nakupovat oblečení několika levných značek, jejichž kvalita mnohdy není vyšší, než je tomu u zboží z vietnamské tržnice.

I přesto ho hojně nakupují a pobočky těchto low-endových řetězců, které by všude ve světě považovali za póvl, v Česku rostou jako houby po dešti. Co na tom, že po jednom vyprání ztratí topík původní tvar a džíny barvu. Prodávají se, protože na trhu je to v dané kategorii to nejlepší z nejlepšího.

Ani tyto levné řetězce však nepovažují český trh za klíčový, a tak se velmi jednoduše může stát, že pokud navštívíte domovské webové stránky onoho daného řetězce či jeho pobočku v jiné zemi, nebudete věřit vlastním očím. Většina opravdu hezkého zboží totiž zůstane na jejich pultech a do našeho českého rybníčku se vůbec nedostane.

Česká republika je zatím v módě utiskovaným dítětem, které dědí svršky po svých starších sourozencích. Ale věřím, že jednoho dne se i u nás dočkáme lepších obchodů a budeme si moci užívat nákupy jako zbytek civilizovaného světa.

Do té doby můžeme jen mlsně koukat do výloh luxusních obchodů v Pařížské ulici.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat