BRNO České dráhy na trati mezi Brnem a Prahou zpomalí vlak Pendolino. A bude to poslední pendolino, které tam nechají. Důvod? Má jezdit stejnou rychlostí jako „normální“ vlaky a nenarušovat tak pravidelnost jízdního řádu.
Nyní pendolina urazí cestu za 2 hodiny a 25 minut, v průměru o 17 minut rychleji než vlaky EuroCity. A právě na jejich tempo od poloviny prosince zpomalí. „Je pro nás důležité na této trati dodržet pravidelný takt v dopravě,“ zdůvodňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pendolina přitom dráhy kupovaly, aby cestu zdolávala co nejrychleji. Mezinárodní expres? Už téměř pouhý vnitrostátní vlak Z vlaku určeného původně pro mezinárodní tratě se navíc od zahájení platnosti nového jízdního řádu příští týden v neděli stanou téměř výhradně vnitrostátní spoje na trati Praha–Ostrava. Na otočku přes Brno do Vídně zavítá pouze jedna souprava. Dva spoje, které od roku 2006 jezdily do Vídně a do Bratislavy, nahradí „klasické“ vagony s lokomotivou. Ušetřená pendolina pošlou ČD na trať do Ostravy.
Vlaky byly koupené pro trať Německo–Rakousko Dráhy pořizovaly sedm souprav Pendolino za celkem 4,5 miliardy korun pro spoje mezi Vídní a Drážďany či Berlínem. I současný generální ředitel drah Petr Žaluda opakovaně přiznal, že měly jezdit na „dlouhých“ linkách. V cizině je ale příliš nechtějí, nejde měnit kapacitu souprav podle potřeby. Nejprve je proto odmítli v Německu, nyní ČD vyklízejí pozice na Slovensku a v Rakousku.
Tím, že vlaky nepojedou do ciziny, přitom nevyužijí výhody, které je při dodání v letech 2003–2005 prodražily. Ze tří napájecích soustav, jež pendolina mohou využívat, funguje na lince do Ostravy jediná. I nejlepší trati v ČR navíc umožňují jen jízdu rychlostí do 160 kilometrů za hodinu, zatímco vlak zvládne dvoustovku.
České dráhy nevysvětlily, proč stále udrží poslední spoj mezi Prahou, Brnem a Vídní a také ten nepošlou do Ostravy. „Právní či technický důvod to nemá,“ potvrzuje i Jan Paroubek, který zodpovídá za přípravu koncepce železniční dopravy ve společnosti Student Agency podnikatele Radima Jančury.
Pendolina prodělávají, potvrdilo vedení ČD Podle neoficiálních informací je motivací drah to, že při jízdě za hranice platí za užití vlaku zahraniční dopravce. A ačkoli v Rakousku příliš pendolina nechtějí, i platba za jediný spoj je Českým drahám dobrá. Pendolina totiž provozují dráhy bez dotací. Na jaře vedení drah připustilo, že po započtení splátek, úroků a náročné údržby pendolina prodělávají až půl miliardy ročně.