130 let

Odklízení nabouraného pendolina stále omezuje provoz na trati v Bohumíně

Česko
  •   9:03aktualizováno  14:24
V Bohumíně na Karvinsku pokračuje odklízení havarované soupravy pendolino, která se v pondělí ráno srazila s posunovací lokomotivou. Po úklidu experti vyhodnotí poškození výhybek. Doprava na dotčené trati je omezená. Zatím není jasné, zda nabouranou soupravu bude možné opravit. Pokud ano, bude to velmi drahé.

Přes bohumínské nádraží vlaky projíždějí v omezeném režimu. Některé spoje, včetně mezistátních, musí jezdit odklonem. Zatím není jasné, kdy se provoz na trati plně obnoví.

Pondělní ranní nehodu nepřežil strojvedoucí osobního vlaku. Dalších pět lidí se zranilo. Škoda se pohybuje v desítkách milionů korun, na vlaku se do detailu bude teprve zjišťovat. Tam mohou být škody i přes sto milionů.

Zraněné odvezli záchranáři do nemocnic. Tři z nich ošetřili lékaři na chirurgickém oddělení bohumínské nemocnice, poté je pustili domů. Jeden pacient se středně těžkým zraněním zůstává na pozorování v Městské nemocnici Ostrava.

Jeden pacient, který se zranil při pondělní nehodě, je stále v nemocnici v Karviné-Ráji. „Je u nás kvůli sledování zdravotního stavu,“ uvedla mluvčí zdravotnického zařízení Věra Murínová.

„Práce dnes pokračují. Odtáhli jsme kolem čtrnácté hodiny do depa také vůz pendolina, který zůstal na místě nehody jako poslední. Byl to první, nejvíce zničený vůz, který přímo narazil do posunovací lokomotivy,“ uvedl odpoledne mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Nyní pracovníci uklízejí okolí kolejí. „Jsou tam poškozené výhybky a další místa. Technici mohou vše nyní prohlédnout a zjistit, co bude potřeba opravit. Až na základě obhlídky budeme vědět, jak dlouho budeme opravovat koleje a kdy pojedou vlaky přes Bohumín bez omezení,“ řekl Gavenda.

Pokračuje vyšetřování příčin nehody. Drážní inspekce v pondělí předběžně připustila, že vlak neměl projet návěstidlem a nyní zjišťuje, proč se rozjel.

České dráhy vlastní sedm pendolin. Běžně vypravovaly denně šest z nich a sedmé bylo na plánované údržbě. Nyní poškozený vlak nahradí souprava jiného typu.

„Od 27. června do 5. července bude na těchto vlacích řazena mimořádně náhradní souprava InterJet místo jednotky pendolino,“ uvedly České dráhy na svém webu.

Zatím není jasné, jak náročná bude oprava havarovaných vozů. „Určitě bude oprava stát desítky milionů korun. Více budeme ale vědět až ve chvíli, kdy soupravu prozkoumají technici v bohumínském železničním depu,“ uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Dopravce nemá vlaky havarijně pojištěné

Případnou opravu vlaku zřejmě budou muset dráhy zaplatit z vlastních zdrojů, havarijní pojištění na vlak totiž nemají.

„České dráhy mají uzavřeno pojištění odpovědnosti provozovatele drážní dopravy, které pokrývá škody způsobené třetím osobám. Samostatné havarijní pojištění pro železniční kolejová vozidla uzavřeno nemáme,“ doplnil mluvčí Lukáš Kubát.

Jednu velkou opravu pendolina už mají dráhy za sebou, šlo o vlak zničený po nehodě ve Studénce na Novojičínsku v červenci 2015. Souprava tehdy ve více než 140kilometrové rychlosti narazila do polského kamionu, který vjel na červenou na železniční přejezd a zůstal tam stát. Při srážce zemřeli tři lidé a desítky dalších se zranily. Oprava poničené soupravy za 210 milionů korun trvala více než dva a půl roku. Italská továrna Alstom tehdy musela řídicí vůz vyrobit z velké části znovu.

Autoři: Stanislav Jakeš, ČTK
  • Vybrali jsme pro Vás