V praxi však většina developerů vyžaduje, aby byla kupní cena hrazena v průběhu výstavby formou záloh. „Lidé by takovou platbu měli zvážit. Pokud by totiž došlo před dokončením projektu k vážnějším problémům (např. developer by se ocitl v insolvenci), zájemce přijde o bydlení i o peníze,“ upozorňuje právník Tomáš Philippi. Podrobná smlouva je základ Nejdůležitější je uzavřít s developerem smlouvu, která bude vyvážená a obsahovat oboustranné garance. Pokud taková není, je lépe ji neuzavírat. Dobrý developer je ochotný s klientem o textu smlouvy jednat a je ochoten řešit případné připomínky. Konzultace s právníkem o podmínkách smlouvy by měla být samozřejmostí.
Ve smlouvě či příloze k ní by měl být byt či dům co nejpodrobněji popsán, včetně společných prostor domu, vzhledu a vybavenosti okolí. Zcela jasně by měly být dány termíny, v nichž je developer povinen plnit své povinnosti – a to hlavně termíny dokončení a předání, lhůty pro odstranění případných vad a sankce za případné prodlení. Vhodné je také podmínit uhrazení kupní ceny předáním bytu, společných částí a pozemku v domluvené kvalitě.
Chtějte dodržení záruk Pokud dojde na reklamaci nemovitosti, postupuje se buď podle záručních podmínek developera, nebo platí zákonné podmínky – u bytu je záruční doba dva roky a u smlouvy o dílo na stavbu dokonce tři roky. Developeři však většinou poskytují i delší záruku.
V případě, že klient narazí na závadu, kterou lze odstranit, má právo na odstranění vady. Pokud se jedná o závadu neodstranitelnou, která ale nebrání řádnému užívání bytu, je vhodné požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Nejlépe je vytknout vady písemně a developerovi je doporučeně zaslat.
Reklamace by měla být vyřízena do 30 dnů od jejího uplatnění. Jestliže se vyskytnou neshody mezi spotřebitelem a developerem, je možné se nejdříve obrátit na tzv. mimosoudní řešení sporu, které umožňuje vyřešit spor smírčí cestou bez pomoci soudu. Soudní cesta je pak poslední možností – a může trvat roky.