130 let

Penta: Referenda o letišti zkreslují

Česko

Skupina Penta chce do konce roku získat povolení ke stavbě mezinárodního letiště ve Vodochodech

PRAHA Protesty obyvatel obcí v okolí Vodochod u Prahy, kde má do tří let vyrůst mezinárodní letiště, stavbě nezabrání. Překážkou by neměla být ani předvolební snaha některých politiků získat přízeň voličů tím, že vyjádří nespokojeným lidem podporu. Tvrdí to zástupci investiční skupiny Penta, která vlastní leteckého výrobce Aero Vodochody a o výstavbu letiště usiluje.

„Je to líbivé, jednoduché předvolební téma, kterého se politici rádi chytají. Jedinou důležitou věcí je ale proces schvalování dopadů na životní prostředí,“ uvedl spolumajitel Penty Marek Duspiva. Penta se chystá v následujících týdnech zaslat ministerstvu životního prostředí doplněné podklady o dopadech projektu na nedaleké obce. Ministerstvo by mělo vydat stanovisko do konce letošního roku.

Poté, co Penta stanovisko ministerstva životního prostředí obdrží, hodlá podrobnosti opět prezentovat představitelům obcí sousedících s vodochodským letištěm. Ti zatím výstavbu letiště odmítají.

K memorandu proti výstavbě mezinárodního letiště zhruba 20 kilometrů severně od Prahy se již připojilo 15 obcí. V osmi z nich již proběhla referenda, která vyzněla v neprospěch stavby. Dotčené obce proto odmítly prodat letišti pozemky pro jeho rozšíření. Ředitel letiště Martin Kačur již dříve řekl, že pozemky letiště nyní nepotřebuje, pro všechny plánované stavby má prý dost vlastního prostoru. Duspiva včera zpochybnil, že dosud uskutečněná referenda vyjadřují většinový názor obyvatel. „Referenda ve vesničkách v okolí Aera Vodochody sice proběhla a lidé se v nich vyjadřovali proti letišti. Je ale třeba dodat, že měly účast zhruba 60 procent. A v Odoleně Vodě referendum ani nebylo platné, protože se ho nezúčastnilo požadovaných 35 procent obyvatel. Tvrzení, že vůči výstavbě letiště vzdoruje 30tisícová populace, není pravdivé,“ zdůraznil Duspiva.

Přestože si zástupci obcí sousedících s vodochodským letištěm stěžují, o případných kompenzacích s Pentou prý jednat nehodlají. „K jednání o kompenzacích jsme vyzvali 25 obcí, které byly označeny ministerstvem jako dotčené. Na naši výzvu pozitivně zareagovali zástupci tří obcí, kteří se následně jednání zúčastnili. Většina ostatních nereagovala vůbec,“ uvedl mluvčí Penty Martin Danko.

Duspiva zdůraznil, že výstavba mezinárodního letiště není ze strany Penty svévolná. „Stát si při privatizaci Aera Vodochody stanovil podmínku, že nový majitel musí udržovat v provozu letiště ve Vodochodech po dobu 20 let,“ řekl Duspiva. Údržba letiště stojí podle Duspivy desítky milionů korun ročně.

„My na něj musíme nějak vydělat. V podstatě máme dvě možnosti. Buď tam budeme zavádět tréninkové vojenské programy, nebo můžeme vybudovat letiště pro nízkonákladové aerolinky,“ řekl Duspiva. Penta již začala vyjednávat s několika nízkonákladovými aerolinkami o jejich zájmu létat na vodochodské letiště.

***

LETIŠTĚ VODOCHODY

Investiční skupina Penta plánuje na přelomu roku 2012 a 2013 otevřít nedaleko severního okraje Prahy mezinárodní letiště zaměřené na nízkonákladové letecké přepravce.

Letiště, jehož výstavba má stát 2–3 miliardy korun, by mělo ročně odbavit 3,5 milionu cestujících.

Denně by na letišti mělo přistát či odstartovat zhruba 96 letadel, ročně pak 35 tisíc letadel.

Obce, v jejichž katastru má nové letiště vyrůst, vyjadřují vůči letišti odmítavý postoj a organizují referenda proti výstavbě.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás