Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Pepsi chce být zdravější

Česko

Druhý největší výrobce nápojů na světě omezí nezdravé přísady ve svých produktech

FILADELFIE Americký potravinářský gigant PepsiCo, vyrábějící kromě nápojů i chipsy a křupky, se rozhodl zapojit do boje proti obezitě.

Firma se zavázala v příštích deseti letech snížit o čtvrtinu obsah soli, cukru a nasycených tuků ve svých nejprodávanějších produktech. Zároveň chce zvýšit podíl vláknin, ovoce, ořechů a nízkotučného mléka. V případě soli by mělo dojít ke snížení obsahu do roku 2015, u cukru a tuků by se tak mělo stát do roku 2020. Informoval o tom list Financial Times.

„Věříme, že zdravější budoucnost pro všechny lidi a naši planetu znamená i úspěšnější budoucnost pro PepsiCo,“ řekla Indra Nooyiová, generální ředitelka PepsiCo. „Tyto závazky jsou společné pro všechny naše podniky,“ zdůraznila. Firma ve svém prohlášení uvedla, že chce zvětšit podíl zdravějších produktů na tržbách v příští dekádě ze současných deseti miliard dolarů na dvacet miliard. Pomoci jí k tomu má mimo jiné přechod ke zdravějšímu palmovému oleji a nahrazení cukru umělými sladidly.

Ke snížení soli v potravinách se však nezavázala pouze PepsiCo. Již dříve ke stejnému kroku přistoupili další velcí američtí výrobci potravin včetně společností Con-Agra, Kraft a Campbell. Firmy čelí nejen stále sílícímu tlaku ze strany politiků a zdravotních organizací, ale obávají se také vlny hromadných žalob nespokojených amerických spotřebitelů.

Sladké nápoje zmizí ze škol Ke snížení podílu nezdravých látek v prodávaných výrobcích PepsiCo přispěje i zásadní změna v distribuci. Firma přestane od roku 2012 dodávat své slazené nápoje do základních a středních škol ve více než dvou stech zemích.

Svůj plán zveřejnila firma minulé úterý. Ve stejný den, kdy americká první dáma Michelle Obamová vyzvala velké společnosti, aby zredukovaly množství soli a cukru v potravinách a přestaly s reklamou propagující nezdravá jídla zaměřenou na děti.

Na odstranění sladkých limonád ze škol naléhá i Světová kardiologická federace. Organizace se snaží bojovat proti růstu dětské obezity, která může vést k cukrovce a dalším chorobám.

„Krok PepsiCo je to, o co usilujeme, protože to ovlivňuje studenty do 18 let,“ řekl listu Wall Street Journal Pekka Puska, šéf Světové kardiologické federace. Doktor Puska doufá, že ostatní výrobci budou rozhodnutím firmy přitlačeni k tomu, aby přijala podobná opatření.

Coca-Cola změnila svou světovou obchodní politiku již na začátku března. S prodejem sladkých nápojů však skončí pouze na základních školách. Na otázku, zda neuvažuje rozšířit svou politiku i na střední školy, firma v prohlášení uvedla, že vedení škol by mělo mít právo vybrat si, co je pro jejich studenty nejlepší.

PepsiCo bude na základních školách prodávat pouze vodu, mléko bez nebo s nízkým obsahem tuku a ovocné šťávy bez přidaného cukru. Na středních školách bude kromě toho prodávat nízkokalorické nápoje, jako je Diet Pepsi. Sportovní nápoje jsou přípustné, ale pouze u studentů, kteří se účastní pohybových aktivit.

Nová obchodní politika PepsiCo vyžaduje spolupráci všech článků výrobního a prodejního řetězce. Od firem, které nápoje stáčí, až po distributory, kteří dodávají výrobky společnosti do škol po celém světě. Firma uvedla, že nemá přesná čísla o prodeji ve školách po celém světě. Netvoří prý ale větší část tržeb.

Druhý největší výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo i světová jednička Coca-Cola se v roce 2006 připojily k iniciativě bývalého amerického prezidenta Billa Clintona Aliance pro zdravější generaci. Ta už tehdy volala po zastavení prodeje sladkých nápojů v amerických školách. Podle Americké asociace výrobců nápojů klesl i díky tomu v letech 2004 až 2009 prodej sladkých nápojů v amerických školách o 95 procent.

***

Brambůrkářský obr PepsiCo nevyrábí pouze Pepsi Colu

Americký potravinářský gigant a současná světová dvojka na trhu s nealkoholickými nápoji PepsiCo vznikla v roce 1898, ale pod svým současným názvem je známá až od roku 1965, kdy se firma spojila s výrobcem slaných chipsů Frito Lay. Firma sídlí ve městě Purchase v americkém státě New York. V roce 2008 měla PepsiCo po celém světě přibližně 185 tisíc zaměstnanců. Hlavní značka Pepsi vznikla v roce 1903, ale první nápoj této chuti byl připraven již v roce 1898 lékárníkem Calebem Bradhamem.

V současnosti existuje celá řada nápojů Pepsi, která zahrnuje nízkokalorické varianty i různé příchutě (Pepsi Light, Pepsi Twist, Pepsi MAX, Diet Pepsi Jazz atd.). Kromě samotného kolového nápoje Pepsi vlastní firma i řadu dalších značek. Patří mezi ně limonády 7up, Mirinda a Mountain Dew, ledové čaje Lipton Ice Tea, džusy Tropicana nebo energetické nápoje Gatorade. Mezi nenápojovými značkami nabízí nejen bramborové chipsy Lay’s, ale také křupky Doritos, Cheetos a Kurkure nebo slané preclíky Rold Gold.

Autor: