Vztahem centra a okraje kulturního dění se zabývá východočeská literárně-kulturní revue Tahy, která na přelomu roku vyšla potřetí. Ačkoli jasnými tahouny ročenky jsou vyučující historicko-literárních studií pardubické univerzity (spolu se svými studenty), již výrazný podíl „opozitního“ Hradce Králové odkazuje k paletě námětů, jež nezačíná a nekončí ani hranicemi východních Čech. Je to publikace pozoruhodná pestrostí. Uvnitř bloků věnovaných beletrii, dokumentům a odborným textům se mísí univerzitní profesoři se studenty, rockovými hudebníky či dramatiky. Z Hradce pocházející studentka fotografie Dora Dernerová svými snímky dokresluje slova a akce často už legendárních mistrů.
Redakce zároveň udržuje provázanost jednotlivých textů. Recenzi Havlova Odcházení doplňuje rozhovor s režisérem Andrejem Krobem, interview je připojené i k textům Tonyho Ducháčka. Ročenka Tahů dá čtenáři přehled o tom, co se na východě Čech odehrává, že se tam mnoho píše, básní, promýšlí a veřejně děje.
Člověk nemusí být profesionálem v oboru, aby vnímal, jak se zde střídá vyzrálost (Studený, Poslední, Říha, Studnička, Kudláč) s prvními krůčky na poli veřejné tvorby. I to má ale význam jako povzbuzení pro začínající autory. Navíc pro celou ročenku platí dictum ze stati Ivo Říhy: otázka není, co autora k napsání vedlo, nýbrž jak se to dá číst. Milan Hejduk
***
Tahy 2009, 3–4. Literárně-kulturní ročenka. Pavel Mervart, Červený Kostelec 2009