Letošní Příběhy bezpráví se pokoušejí alespoň zčásti zmapovat aktivní odpor proti československému komunistickému režimu v letech 1948–1989. Petice a protestní dopisy, adresované státním orgánům, patřily k projevům občanského vzdoru zvláště v druhé polovině osmdesátých let. Na první pohled je nelze srovnávat například s dlouhodobým vydáváním samizdatových publikací nebo třeba s prací ve Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných (a už vůbec ne s poúnorovými de facto odbojovými aktivitami), nicméně existuje hned několik důvodů, proč petice do našeho seriálu patří a proč by neměly být bagatelizovány. Především ukazovaly státnímu aparátu, že se lidé po normalizačním útlumu znovu začínají zajímat o věci veřejné a přestávají se bát. A za další: jejich organizátoři poměrně často končili na estébáckých vyšetřovnách, před soudem či v kriminále.
Když se mluví o protikomunistických peticích, bývá většinou vzpomínáno Několik vět z roku 1989. Byly tu ovšem akce významnější a po pravdě řečeno odvážnější – jako třeba „Moravská výzva“ z let 1987/1988, zorganizovaná dnes prakticky zapomenutým Augustinem Navrátilem. Petice se jmenovala Podněty katolíků k řešení situace věřících občanů v ČSSR a v jedenatřiceti bodech požadovala mj. odluku církve od státu, obnovení náboženských svobod, obsazení biskupských stolců, zajištění přístupu církve do hromadných sdělovacích prostředků, propuštění uvězněných kněží a laiků či obnovení řeholního života.
Bratři a sestry, nebojte se
František kardinál Tomášek tehdy zvláštním pastýřským listem apeloval na věřící, aby se pod Navrátilovu „Moravskou výzvu“ podepisovali. V jednom ze svých listů mj. vzkázal: „Milovaní bratři a sestry… Je správné, když jako občané uplatňujete svá práva vůči světské moci. To však není všechno, co máte možnost dělat. Je třeba ujímat se svých práv i fakticky. Litera zákona sice velmi zužuje náboženský život katolíků... Ale v každém právním státě platí zásada: Všechno, co není zakázáno, je povoleno – rozumí se zákonem, ne něčí libovůlí. Nebojte se tedy např. uskutečňovat plný církevní život v duchu Druhého vatikánského koncilu, ve farnostech i mimo ně.“ Petici podepsalo neuvěřitelných šest set tisíc lidí – pro srovnání: počet signatářů jiných petic šel nejvýš do stovek, Několik vět podpořilo čtyřicet tisíc občanů.
Autor „Moravské výzvy“ Augustin Navrátil (narozen 1928) byl soukromý rolník z Lutopecen v okrese Kroměříž, vyučil se truhlářem a pracoval také jako železničář. Proti komunismu vystupoval od únorového převratu v roce 1948, už v březnu stál jako reakční rozvratník před „lidovým soudem“. V osmašedesátém se stal nakrátko předsedou lidovecké místní organizace v Lutopecnách, záhy ho národněfrontovní lidová strana zbavila všech funkcí i samotného členství. Za normalizace Navrátil podepsal Chartu 77, podílel se na vydávání katolických samizdatů, napsal několik desítek otevřených dopisů úřadům. Byl soustavně pronásledován a vazebně vězněn, Státní bezpečnost ho perzekvovala skrz psychiatrii (soud omezil jeho způsobilost k právním úkonům, po roce 1989 bylo toto rozhodnutí zrušeno).
O Navrátilově „Moravské výzvě“ píše na stránkách www.totalita. cz někdejší disident Petr Pospíchal: „Byla to jeho dějinná chvíle. Pro tu petici musel zpočátku trpělivě hledat podporu. Tehdy jeden z moravských katolických aktivistů přijel zpět z Prahy, kde o podpoře pro petici jednal. Svá jednání v kruzích disidentských i církevních shrnul slovy:,Petr Uhl Navrátilově petici požehnal a otec kardinál ji také schválil‘.“ Augustin Navrátil zemřel 2. května roku 2003.
Jirous a Tichý: Tak dost!
Jednu z dalších petic, které určitě stojí za to připomenout, vyvolala smrt občanského aktivisty Pavla Wonky (byl poslán do vězení v tak špatném zdravotním stavu, že v dubnu 1988 zemřel v cele). Následný Dopis 271 československých občanů z 15. srpna 1988 iniciovali Ivan Martin Jirous a Jiří Tichý. Adresovali ho Ministerstvu spravedlnosti ČSR, Ministerstvu vnitra ČSSR, vládě ČSSR a Federálnímu shromáždění ČSSR. V dopise komunistickým aparátníkům psali:
„Po Vítězném únoru jste v tzv. třídním boji popravili a zabili 8000 lidí, 217 000 svých bližních jste poslali do koncentračních táborů, většinu z nich jste před popravou nebo odesláním do lágrů mučili, zabili jste Kalandu, zabili jste dr. Horákovou, ačkoliv se proti tomu bouřil civilizovaný svět, v každé vesnici jste zničili alespoň jednu vybranou selskou rodinu, abyste skrze ni zastrašili ostatní, ukradli jste po roce 1948 všechny živnosti a zničili jste je, nikdo už nespočítá vaše oběti, které odešly ze světa v důsledku vašeho fyzického a psychického teroru… A pak jste zabili Pavla Wonku. Pavla Wonku, vězně svědomí. Je irelevantní, zda zemřel tím, čemu říkáte přirozená smrt, nebo utýrán vaším vězněním. Tak dost!“
Následují jasně formulované požadavky: propusťte vězně svědomí; novelizujte trestní právo; potrestejme brutální příslušníky Sboru nápravné výchovy; umožněte ve věznicích nehlášené a nedomluvené návštěvy lékařů a zástupců mezinárodních občanských iniciativ. Následovalo oněch 271 podpisů, Ivan Martin Jirous a Jiří Tichý za petici osobně ručili, uvedli mj. své plné adresy. Oba byli postaveni před soud a posláni do vězení. V případě Ivana Jirouse šlo o pátý kriminál: formálně byl souzen za „útok na státní orgán a orgán společenské organizace“, na svobodu vyšel až 25. listopadu 1989.
Koncem osmdesátých let byly už občanských petic desítky. Jen pro příklad: v lednu 1989 podepsalo 692 kulturních pracovníků petici za propuštění Václava Havla a dalších zatčených během demonstrací při Palachově týdnu a odsoudilo brutální zásah policie. K této iniciativě se 16. února připojila další: 670 vědeckých pracovníků ze sedmdesáti institucí koncipovalo protestní dopis premiéru Adamcovi, v němž byla formulována žádost o větší otevřenost politiky. Manifest Několik vět, požadující rozsáhlé svobody a propuštění politických vězňů, byl zveřejněn v červnu 1989.
Petice – nešlo jen o Několik vět
PRAHA -
Přinášíme jedenáctou část dvanáctidílného seriálu Příběhy bezpráví, který vzniká ve spolupráci se společností Člověk v tísni. K doprovodným akcím patří i výstava Příběhy bezpráví – cesta ke svobodě, která se koná pod sochou sv. Václava na Václavském náměstí v Praze od 31. října do 17. listopadu.
Petice - nešlo jen o Několik vět, Příběhy bezpráví, 11. díl foto: ABS MVCR, NÁRODNÍ ARCHIV, KNIHOVNA LIBRI PROHIBITI, SOUKROMÉ SBÍRKY // KOLÁŽ ŠIMON / LN , Lidové noviny
Slováci chystají stop českým televizím, kvůli penězům i divákům. Upevňujeme jimi vztahy, varuje ministr Lipavský
Anomálie na trhu s byty: ceny se hroutí, prodejci musí výrazně zlevňovat. Podle experta se to dlouho nemusí opakovat
Exdetektiv: Krejčířovi pořád dost lidí dluží. Jeho návrat by přinesl problémy, byl bych na ráně mezi prvními
Češi předčasně utíkají od penzijního spoření. Potřebují peníze na běžný život, vyplacení ale něco stojí
Vláda hledá zkratku k ovládnutí ČEZ. Menšinové akcionáře chce obejít způsobem, jaký nemá v Evropě obdoby

Prodej pozemku pro bydlení, 799m2 v Mariánských Lázních
Kollárova, Mariánské Lázně - Úšovice, okres Cheb
2 950 000 Kč