Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Pětina stavebních firem v Česku bojuje o přežití

Česko

PRAHA České stavebnictví se letos potýká s nejsilnějším propadem za poslední léta. I když se krize projevila již v roce 2008, kvůli setrvačnosti v sektoru veřejných investic se její skutečný dopad na stavebnictví projeví až letos.

A bude velmi tvrdý. Stavební firmy očekávají podstatně větší pokles odvětví než v předchozím roce. Ani do budoucna přitom nehledí s optimismem. „Domnívám se, že propad bude pokračovat minimálně ještě v roce 2011 až 2012 a bude reálně znamenat ukončení činnosti přinejmenším 20 procent firem z tohoto sektoru,“ říká generální ředitel společnosti OHL ŽS Michal Štefl.

Hlavní příčinou současného poklesu je nedostatečná poptávka, financovaná jak ze soukromých, tak i veřejných zdrojů. Jak vyplývá z výsledků analýzy společnosti CEEC Research, v této oblasti došlo k velice rychlým změnám. „Na začátku roku 2007 omezovala nedostatečná poptávka pouze 12 procent stavebních společností, nyní již tento podíl dosahuje až 100 procent,“ upozorňuje ředitel CEEC Research Jiří Vacek.

Státní úspory drtí dopravní stavitelství Nedostatek veřejných zakázek se týká hlavně inženýrského stavitelství. Vzhledem k tomu, že nová vláda počítá s omezením veřejných investic, není podle stavitelů důvod k přílišnému nadšení ani pro příští rok.

„Jestliže dojde k redukci veřejných zdrojů, bude to možná dobré pro ekonomiku, ale obecně pro stavebnictví to bude zlé,“ řekl LN ředitel strategie společnosti Skanska Vladimír Myšička. „Je nejvyšší čas uvést do života projekty PPP v dopravní infrastruktuře,“ upozorňuje.

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury krytý z národních zdrojů je pro letošní rok stanoven na 36,1 miliardy korun. Na příští rok do něj stát „nalije“ pouze 30,7 miliardy.

Jak potvrzuje obchodní ředitel společnosti Eurovia CS Zdeněk Synáček, bez větší podpory investic do dopravní infrastruktury ze strany státu dojde v příštích letech k významnému zpomalení současného tempa výstavby, což bude mít výrazný vliv i na zaměstnanost lidí v tomto oboru.

Menší objem dostupných zakázek má dopad i na vytíženost kapacit stavebních společností, která tak od roku 2008 klesá. Společnosti na tento vývoj reagují optimalizací svých kapacit a zvyšováním efektivity. S klesající vytížeností firem ale souvisí i nezbytné propouštění zaměstnanců.

Stávající náročné podmínky navíc nutí některé společnosti ke krokům, o nichž by ještě před několika lety vůbec neuvažovaly. Často přijímají zakázky s nulovou, nebo zápornou marží. To je však pouze přesunutí ekonomických problémů do budoucnosti.

Podle CEEC Research se zhoršily i další podmínky na trhu. Průhlednost výběrových řízení oproti minulému roku klesla, takže je aktuálně považována za podprůměrnou. Došlo i k určitému nárůstu podílu společností, které uvádějí, že byly požádány o úplatek.

Výpadky investic ve všech sektorech Zástupci stavebních firem tvrdí, že kvůli nedostatečné poptávce bude oživování v českém stavebnictví velice pozvolné a přijde nejdříve v příštím roce. Mezitím by však mělo dojít k jisté konsolidaci a restrukturalizaci na straně firem. Ta je již na trhu viditelná nyní.

„Budeme čelit výpadku investic v privátním i státním či municipálním sektoru. Očekávám, že stavební trh dozná v následujících letech výrazných změn,“ uzavírá generální ředitel společnosti PSJ František Vaculík.

Graf

ČTVRTINA STAVEBNÍCH KAPACIT JE BEZ PRÁCE

Vývoj vytíženosti kapacit stavebních firem v Česku

(v procentech)

Zdroj Research - CEEC

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!