Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Po ročním zákazu řízení by měli mít řidiči 0 bodů

Česko

PRAHA Řidiči, kteří spáchají naráz více přestupků, mají dostat body jen za nejzávažnější z nich. Po ročním zákazu řízení se má řidič vracet na silnice s čistým štítem. A pět let staré body by měly z evidence šoféra zcela zmizet.

Po čtyřech letech fungování bodového systému je na světě návrh na jeho první a hned velmi radikální reformu.

Požadovaným výsledkem je, aby takzvaný boďák výrazně změkčil. Výše zmíněná opatření prosazují vládní experti, poslanci i senátoři. „Bodový systém by měl vychovávat a umožnit řidičům změnu jejich chování. To ale nyní nedělá, proto je potřeba ho od základů změnit,“ říká jeden z konstruktérů změny systému, dopravní expert a poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml.

Budoucí šéf meziresortní komise, která bude vládě předkládat celou řadu dopravních novinek, považuje změnu bodového systému za jednu z dopravních priorit nově vzniklé vlády.

A jak má bodová rošáda vypadat? Oddechnout by si měli především řidiči, kteří se dopustí v krátkém časovém sledu více bodovaných přestupků.

Nyní je běžné, že za každý takový přečin jsou jim zvlášť přičteny příslušné body. V praxi tak mohou za jednu nehodu nasbírat všech dvanáct bodů a odevzdat řidičský průkaz.

To by v budoucnu možné nebylo. Motorista by sice zaplatil tučnou pokutu, ale body by dostal jen za nejzávažnější přestupek, který během své série spáchal.

Další návrh vlivného dopravního experta VV se týká motoristů, kteří se vracejí na silnice po nucené roční odmlce. Huml navrhuje, aby se šoférům po „odkroucení“ ročního zákazu smazalo bodové konto. „Nyní existuje systém dvojího trestání. Řidiči si odbudou roční trest, ale body, které dostali, jim zůstávají,“ míní Huml. Ten navrhuje také odmazávání bodů po letech. „Chtěl bych, aby se nehledělo dále než pět let dozadu. Body nasbírané před pěti a více lety by se měly mazat,“ tvrdí.

Humlovy plány kvituje i odborná veřejnost. Například tvůrce trestního zákoníku právník Pavel Šámal. „Se všemi těmi opatřeními se dá souhlasit.

Bodový systém je nyní strašně přísný. Jakékoli jeho zmírnění je na místě. Jeho největší problém je ten, že řidiči dostávají body za drobnosti, což je absurdní,“ říká. I to by se však mělo změnit. Jakási revize bodového systému počítá s tím, že zmizí body za malé přestupky, například za nesvícení. Naopak body by mělo být postihnuto například „nedání blinkru“.

Oddechnout by si měli především řidiči, kteří se dopustí v krátkém časovém sledu více bodovaných přestupků

Autor: