Po teplé zimě je méně nových lyží

NOVÉ MĚSTO NA MORAVĚ Společnost Sporten v Novém Městě na Moravě letos snížila výrobu lyží skoro o polovinu a na trh jich dodá kolem 170 000 párů.

Po poslední mimořádně teplé zimě totiž zůstaly obchodníkům velké zásoby, a proto se nyní bojí nakupovat nové lyže. „Nepříznivá situace pro výrobce a prodejce je v tomto oboru celosvětově,“ řekl generální ředitel Sportenu Ján Hudák. Kvůli překlenutí tohoto období podnik dokonce zavedl doplňkové výrobní programy - mezi nimi i výrobu hokejek.

„Výroba hokejek se podobá výrobě lyží. Používá se i podobný materiál,“ zdůvodnil tento krok Hudák.

Výhodou je to, že se hokejky prodávají i v létě, protože se s nimi kromě ledního hokeje hraje i hokejbal. Mezi dalšími „náhradními“ produkty jsou výrobky ze dřeva a mezi nimi zahradní nábytek. „Věříme, že budeme patřit k těm, kteří z této situace nakonec něco získají,“ dodal ředitel.

Na ekonomiku firmy, která převážnou část produkce vyváží, působí i posilující kurz koruny. Prodej se přestává vyplácet, a to hlavně na trhu v USA.

Tradiční český výrobce lyží musí navíc čelit produkci méně kvalitních, ale levnějších lyží z Číny a Ruska. Nakupují je tam i renomované evropské firmy. Vyplatí se jim to, i když zákazníci takové výrobky častěji reklamují. Sporten, který své lyže prodává i pod značkami Elan, Madshus, Rossignol, Head, Alpina, Kastle, Salomon či Kneissl, se tomuto tlaku snaží odolávat zvyšováním efektivity výroby.

Sporten nyní zaměstnává kolem 200 lidí. V nadcházející lyžařské sezoně se opět chystá podpořit prodej značky Sporten předváděcími akcemi - kromě Česka i na svazích v Polsku nebo Rakousku. Sortiment lyží a snowboardů Sportenu i sportovní oděvy a doplňky s jeho značkou nabízí i podniková prodejna v Novém Městě. Její součástí je půjčovna lyží a vybavení a zřejmě jediné lyžařské testovací centrum na Vysočině. Zákazníci si zde před nákupem mohou nové lyže vyzkoušet v běžecké stopě nebo na novoměstské sjezdovce.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.