Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Po Vltavě plují i starší lodě, než se potopila na Volze

Evropa

  11:59
PRAHA - Na řece Volha se odehrála nejhorší ruská lodní tragédie uplynulé dekády. Záchranáři hlásí, že v převrácené lodi Bulgarija zahynulo až 110 lidí. Vše ukazuje na to, že loď československé výroby byla příliš stará. Ředitel Pražské paroplavební společnosti Dušan Sahula však upozorňuje, že životnost lodě je prakticky neomezená.

Potopená loď Bulgaria. foto: Reuters

LN Havarovaná loď prý byla československé výroby, znáte ji?
Domnívám se, že byla postavená v Komárně. Právě tam se v padesátých letech vyráběly lodě pro Rusko. Šlo o program RVHP, v rámci něhož třeba i v pražské Libni pro Rusy stavěli plovoucí bagry. Z Komárna šlo po Dunaji doplout až do Černého moře, a tak tam vyráběli celé lodě. Dnes už tam ale lodě nestaví.

ČTĚTE VÍCE O TRAGÉDII NA VOLZE

LN Plují podobné lodě v Česku?
Ne. Ruské lodě jsou velmi odlišné: mnohem větší, několikapatrové.

LN Co se podle vás na Volze stalo?
Možností je spousta, loď se klidně mohla převrátit, potom se potopí velice rychle. Pokud byla bouřka, plavidlo mohla smést vlna. Trup lodi následkem toho povolí, nateče do ní voda a rychle jde ke dnu. Řekl bych, že tam došlo k souběhu událostí, většinou to tak u nehod bývá.

LN Jako jedna z možných příčin neštěstí se uvádí stáří lodi, bylo podle vás plavidlo vyrobené v roce 1955 příliš staré?
Konkrétní situaci nedokáži posoudit. Ale my máme ve flotile lodě Vyšehrad a Vltava z roku 1938 a provozujeme je naprosto bez problémů. Jde hlavně o to, jak je plavidlo udržované. Dá se říct, že životnost lodě je neomezená.

LN Jaké je tedy průměrné stáří vašich lodí na Vltavě?
Naše flotila je zmodernizovaná. Díky tomu, že jsme v Evropské unii, je technický stav a vybavení lodí jednou za dva a půl roku kontrolován inspektory. Pravidelně je zvedáme na břeh a měříme tloušťku obšívky (vnější vodotěsný plášť lodního trupu).

LN Je tedy vyloučené, aby se podobná nehoda stala u nás?
Podmínky u nás jsou nesrovnatelné s podmínkami na Volze, lodní park je v Česku v mnohem lepším stavu.

LN Stala se podobná tragédie v tuzemských vodách?
K plavebním nehodám dochází, většinou jde však o kolizi s přístavním můstkem, dojde ke kontaktu s plavební komorou, v Praze se dokonce jednou srazily dvě lodě. Že by ale při lodních nehodách umírali lidé, to se za posledních 90, 100 let nestalo.

Autor: