Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Pod tratí už chodí medvědi

Česko

Biokoridory se nestaví zbytečně, jásají ekologové. Nadšeně ukazují stopy medvěda, který u Jablunkova v Beskydech podešel železnici. JABLUNKOV První medvěd se zřejmě naučil využívat nově vybudovaný podchod pod železničním koridorem mezi Jablunkovem a Mosty u Jablunkova. Ekologové jsou nadšení. „Most vznikl na místě někdejšího propustku pro vodu teprve nedávno. Stopa, kterou jsme našli, je důkazem, že se je mohou velké šelmy naučit rychle používat,“ řekl LN Miroslav Kutal z Hnutí Duha.

Medvěd, který trať podešel, měl přibližně lidské rozměry, vážil do osmdesáti kilogramů. Podobně mladé zvíře před čtrnácti lety v nedalekých Mostech zabil kamion, když se snažilo překonat silnici. „Takových případů může být více, jen se o každém nedozvíme. Proto jsou trasy pro překonání silnic a železnic důležité,“ dodal Kutal.

Výstavbou nového podchodu pro divoká zvířata podmínila Správa Chráněné krajinné oblasti Beskydy svůj souhlas s modernizací železniční trati na vyšší rychlosti. „V nově zbudovaném podchodu pro zvěř jsem našel stopy medvěda pouhých pár měsíců poté, co byl most dokončen,“ potvrdil jeden z terénních pozorovatelů Tomáš Krajča z Petrovic u Karviné. Právě on pomohl stopu najít.

Obyvatelé se nemusejí bát – medvědi se už běžně pohybují na obou stranách trati. Průchod jen usnadnil její zdolávání a fakticky zvýšil její bezpečnost – vlaky po ní po modernizaci jezdí vyšší rychlostí, takže medvěd na kolejích může při kolizi způsobit i větší škody. Beskydy jsou jediným místem v republice, kde se pravidelně pohybují medvědi, kromě nich ale také rysi a vlci. Oblast kolem Jablunkova je důležitá i tím, že tam mají možnost se rozmnožovat, nacházejí partnery k páření i v sousedním Slovensku a v Polsku. Současně však často lákají také pytláky.

Ekologové žádají vybudování podobných koridorů také u dalších dopravních staveb – ať již budou jako v tomto případě vedeny pod úrovní kolejí či vozovky, nebo nad ní. Čerstvé zjištění proto využili i ke kritice ministerstva dopravy a jeho úspor při stavbě silnic.

„Pokud by stejně zodpovědný přístup, jaký zastávala státní organizace Správa železniční dopravní cesty, uplatňovalo i Ředitelství silnic a dálnic v případě plánovaného nadchodu nad silnicí u státní hranice, mohla by zvířata bezpečně přecházet i přes tuto frekventovanou silnici,“ tvrdí Kutal. Podobný podchod pod tratí totiž vzniká i v další části, tam se jím ale zatím zvířata dostanou na násep silnice. Nadchod měl vzniknout podle dohody státu, kraje a společnosti Hyundai s ekology do konce roku 2008, protože právě zásobování automobilky zvyšuje zátěž na silnici.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: