PRAHA Průzkum provedla společnost Bridgestone spolu s národními autokluby v patnácti zemích Evropské unie na vzorku více než padesáti tisíc aut.
„Tlak vzduchu má velký vliv na valivý odpor pneumatiky, který je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících velikost spotřeby paliva,“ uvedla společnost ve zprávě. Mnozí motoristé podle ní nemají tušení, že tlak se z pneumatiky postupně ztrácí podobně jako u nafukovacích míčů, a že jízda na měkkých gumách je nejen riskantní, ale i neekonomická. Problém však prý má ještě dva rozměry: ekologický a bezpečnostní. Zvýšená spotřeba vede ke zbytečnému vypouštění emisí oxidu uhličitého. Průměrně na každý vůz je to podle společnosti Bridgestone 3,47 gramu na jeden kilometr, celkově za Evropu pak jde ročně o 9,3 milionu tun nadbytečných emisí. Jízda na velmi podhuštěných pneumatikách je navíc nebezpečná, protože se výrazně zvyšuje riziko smyku.
„Podhuštění pneumatik má rovněž extrémně negativní vliv na životnost pneumatiky z důvodu nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a tvorby tepla v místech ohybu bočních stěn,“ uvedla firma.
Téměř sedmnáct procent pneumatik používaných na evropských silnicích je podle zjištění kontrolorů opotřebováno pod úroveň minimální hloubky dezénu 1,6 milimetru, kterou vyžaduje evropská legislativa. Přibližně devět procent kontrolovaných pneumatik vykazovalo současně vážné opotřebení i výrazné podhuštění.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy