Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Podívejte se na poslední volební antikampaně a podpásovky

Česko

  6:00
PRAHA - Do voleb zbývají tři dny. Stranické programy a věcná témata proto střídá tvrdá negativní kampaň a i neférové podpásovky. Dopisní schránky plní útočné letáky, internet zaplavují politické bannery a i sociální sítě v posledních přetýkají anonymními stránkami na klíč.

Greenpeace se zapojili do předvolební kampaně. Vyvěsili transparenty proti pěti známým politikům, kteří podporují prolomení územních ekologických limitů těžby uhlí: Vojtěcha Filipa, Martina Peciny, Milana Urbana, Michala Haška a Jany Bobošíkové. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Zatím posledním příspěvkem do závěrečné, neoficiální části kampaně je leták, na který v pondělí upozornil server Lidovky.cz. Pod heslem "Vykroužkujte hrobaře ODS" vyzývá voliče této strany, aby dali preferenční hlasy vybraným politikům ve straně. Nikoli čtveřici, která kandidátce vévodí, tedy Miroslavě Němcové, Bohuslavu Svobodovi, Janě Černochové a Karlu Hanzlíkovi.

Antikampaň mířící na ODS.

Těmto politikům leták vyčítá jejich politické prohřešky. "Zakroužkujte nezkompromitované kandidáty a zabraňte zkompromitovaným politikům ODS zastupovat Prahu ve sněmovně," nabádá leták, ke kterému se zatím nikdo nepřihlásil. Například exprimátor Svoboda se však domnívá, že autory letáků jsou kmotři a bývalí členové ODS, kteří "vrací úder".

Proti prolomení limitů

Nejnověji se do převolební kampaně zapojilo i ekologické hnutí Greenpeace, která v úterý ráno vyvěsilo na historickou budovu Národního divadla transparenty namířené proti stranám, které podporují prolomení těžebních limitů. Na zlaté kapličce se tak objevily karikatury pěti známých politiků, kteří podporují prolomení územních ekologických limitů těžby uhlí: Vojtěcha Filipa, Martina Peciny, Milana Urbana, Michala Haška a Jany Bobošíkové.

"Jde o protiprávní aktivitu sdružení nezávislého na Národním divadle. Divadlo s touto akcí nemá nic společného, nic takového jsme si neobjednali," řekl serveru iDnes.cz mluvčí divadla Tomáš Staněk. I proto divadlo přivolalo na místo policii.

Tajný kandidát Benda

Terčem antikampaně se měl stát i další člen ODS, dlouholetý poslanec Marek Benda. Billboardy, které by brojily proti jeho zvolení, plánovala po Praze vylepit iniciativa Rekonstrukce státu. Jenže firma, u které si plochy zamluvila, nakonec couvla. Má totiž zakázky od ODS a nechce o ně přijít.

Rekonstrukce státu chtěla billboardy upozornit na to, že Benda v minulosti hlasoval proti řadě zákonů, které mohly zvýšit transparentnost státní správy či kontrolu státního majetku. Iniciativa Bendu letos v říjnu ocenila anticenou "Za lítý boj proti transparentnosti". (Více čtěte ZDE)

Rána pro Kalouska

Jen pár dní před volbami se v médiích objevila také zpráva, která rozhodně nepřidá plusové body exministrovi financí Miroslavu Kalouskovi (TOP 09). Server Česká pozice napsal, že ministerstvo financí chystá trestní oznámení pro porušování povinností při správě cizího majetku v souvislosti s narovnáními v arbitrážních sporech.

ČTĚTE VÍCE:

Terčem by přitom měl být právě Kalousek. Podrobnosti chce však ministr financí v demisi Jan Fischer říct až po volbách. "Nechci, aby exministr Kalousek zjištěné závažné důkazy bagatelizoval a znevěrohodňoval právě s odkazem na jejich účelovost v době vrcholící volební kampaně," řekl Fischer. (Více čtěte ZDE).

Agent Bureš

Nespočet útoků schytává v těchto dnech i politické hnutí ANO, které by mohlo stát největším skokanem letošních voleb. Nejvíce kritiky se snáší přímo na předsedu hnutí Andreje Babiše (majitel vydavatelství MAFRA, které vlastní i server Lidovky.cz), přičemž ve většině má jedno společné - voličům předhazuje Babišovu údajnou spolupráci s StB.

Naděžda Kavalírová je tváří reklamy, která je mířená proti Andreji Babišovi.

Namátkou pár konkrétních příkladů. Nově vznikla webová stránka AgentBures.com, jejíž vlastník je zatím neznámý. Čtenářům nabízí svou verzi minulosti "agrobarona" Bureše, což mělo být údajně krycí jméno Babiše u StB. Další antikampaní z této kategorie je internetová reklama, jejíž tváří je Naděžda Kavalírová, předsedkyně Konfederace politických vězňů. "Tento stát nesmí řídit lidé spojení s StB," prohlašuje na banneru, který odkazuje na facebookovou stránku Desperáti politiky, jež sdílí kritické komentáře a "antibabišovské" texty z médií.

ČTĚTE VÍCE:

Internet zaplavuje i reklama, která kritizuje Babišův nákup mediálního vydavatelství MAFRA a upozorňuje, že konec svobody tisku znamená konec demokracie. I tento banner odkazuje na stránku na Facebooku, tentokrát "Řekněte ANO ne", která je opět jen sbírkou odkazů na texty, které brojí proti hnutí ANO. Neposledně se před pár dny objevil leták, ke kterému se nepřímo přihlásil bývalý člen ODS Tomáš Hrdlička. Leták vyzývá, aby lidé nevolili "agenta StB, bankrotáře a lháře". (Více čtěte ZDE)

Haškova milenka

V okolí Brna podél dálnice D1 se objevily billboardy, které zesměšňovaly prvního místopředsedu ČSSD a hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška. Billboardy si dělaly legraci z jeho velké absence v Poslanecké sněmovně a obviňovaly ho z placení milenky veřejnými penězi. Na většině z nich stálo, že je kecal, co slibuje a neplní. Haškův portrét nebyl na všech billboardech. Některé zdobila pouze silueta s hádankou: "Kdo to je?".

Další ukázka antikampaně na jihu Moravy, tentokrát se jejím terčem stal druhý muž ČSSD, jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Podle zákona o regulaci reklamy je anonymní reklama týkající se voleb po dobu volební kampaně zakázána. Hašek podnikl právní kroky, aby billboardy zmizely. Za antikampaní je někdo, kdo se bojí výsledků voleb, tvrdí Hašek.

Autor: