Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Podpisů pod peticí je 9 tisíc

Česko

Iniciátoři petice Za Prahu kulturní oznámili, že jejich požadavky se netýkají jen divadel, ale systémového financování celé neziskové kultury. Petici již podepsalo devět tisíc lidí a na zítra její organizátoři svolali happening před pražskou radnici.

PRAHA Divadlo Archa dosud nedostalo nic ze čtyřletého grantu, který mu od města Prahy náleží. Spolek Kašpar je ve stejné situaci: „Platíme žárovky a toaletní papíry a na mzdy zatím nemáme,“ říká Jakub Špalek s tím, že čas běží a stav je skutečně krizový. Přesto radní pro kulturu Richter soudí, že nemá proč odstoupit. Petice Za Prahu kulturní, která vznikla 9. dubna z popudu divadelníků a Iniciativy pro kulturu, ovšem požaduje nejen jeho odvolání, ale volá i po odstoupení předsedy kulturního výboru zastupitelstva a grantové komise Ondřeje Pechy. Zástupci petičního výboru zdůraznili, že jejich požadavky se týkají transparentního financování celé pražské kultury. „Problém se sice začal odvíjet od nepřipravené transformace divadel, ale nyní už jde o financování veškeré neziskové kultury v Praze. Nejsme žádná nátlaková skupina z pár divadel. Že jde o víc, dokazují podpisy a bude to vidět i na manifestaci před magistrátem,“ uvedl ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka.

Město nedodržuje svá usnesení a kulturní politiku Signatáři petice svolali na zítra na 8.30 hodin před radnici na Mariánské náměstí shromáždění – happening – a připojí se tak k protestní akci sdružení Občané za svá práva v Praze. Happening bude moderovat Miroslav Táborský. Organizátoři tak chtějí Ondřeji Pechovi odpovědět na jeho ironická slova o tom, že nikde při sporech o kulturní granty nevidí žádné „davy nespokojených umělců s protestními transparenty, vajíčky a rajčaty“. Mezi požadavky petice patří například oddělení podpory neziskového sektoru od podnikání v kultuře, zrušení plošné dotace na vstupenku, což navyšuje zisky podnikatelům, zachování kontinuity ověřených kulturních činností a urychlené řešení krizové situace ohrožených subjektů. Těmi jsou například divadla Archa, Semafor, Divadlo bratří Formanů, Divadlo v Celetné, Alfred ve dvoře, Galerie kritiků a Futura, festival Tanec Praha, Dny evropského filmu a Maratón soudobé hudby. Ředitelka Tance Praha oznámila, že z důvodů minimální dotace města, které festival před dvaceti lety spoluzakládalo, museli nyní odříct již řadu plánovaných představení včetně společné choreografie americké Wendy Ossermann Company a Ivy Bittové. Také právě probíhající 15. ročník Dnů evropského filmu poprvé nedostal dotaci od města, jež je jeho spolupořadatelem, a primátor Bém jako obvykle převzal záštitu.

Ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek upozornil, že radnice nedodržuje ani vlastní usnesení, například Deklaraci o podpoře profesionálního divadla a koncepci kulturní politiky města. „Nechceme dělat revoluci, ale chceme usednout k jednacímu stolu s obeznámenými lidmi a vytvořit dotační systém, který má hlavu a patu,“ uvedl s tím, že by měl být obnoven Poradní sbor primátora pro kulturu. „Naše požadavky jsou jen pokusem o návrat do evropského prostoru,“ uzavřel.

Ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab poukázal na to, že grantová komise rozhodovala pod nátlakem. „Místo 200 milionů měla k dispozici jen 82. Spousta organizací byla uvedena v omyl, protože jsme žádali o čtyřletý grant a nikdo nám neřekl, že v tzv. pilíři pro tyto granty žádné peníze nejsou. Komise nám nakonec dala dvě třetiny částky, kterou jsme měli původně k dispozici v minulém čtyřletém grantu, ale zatím jsme neviděli ani korunu. Je to pro nás ponižující, zatím musíme žít z půjček,“ řekl Hrab. „Když se kulturní zařízení dozví v půlce dubna, že na hospodaření má dvě třetiny toho, s čím se počítalo, jen těžko se tomu může přizpůsobit.“

Divadlo Archa je momentálně ostře sledované, neboť se v něm v květnu odehrají tři slavnostní světové premiéry hry Václava Havla Odcházení. Hrab také čelí kritice ze strany radnice, že vstupenky jsou drahé. „Nikdo ze zájemců, kteří si kupovali lístky na představení, si nestěžoval. Slyšeli jsme i od politiků, že naše divadlo, ač má grant, si dovolilo dát vysoké vstupné. Přitom nejdražší lístky jsou už dávno pryč,“ uvedl a zdůraznil, že celá inscenace je hrazena ze zdrojů mimo veřejné prostředky a naprostá většina peněz pochází od zahraničních sponzorů.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...