Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Pohodlí a jistota 21,5 cm nad zemí

Česko

Subaru Forester ve srovnání se svým předchůdcem změnilo pojetí. Test ukázal, že s naftou pod kapotou to platí dvojnásob.

Subaru Forester bylo vždy autem, které se od zvyklostí segmentu SUV odlišovalo. Jízdními vlastnostmi a vlastně i svým interiérem bylo spíše osobním vozem, který byl postavený na větších kolech a díky světlé výšce dokázal projet i středně těžkým terénem. Nový model jde ale ve zcela jiném duchu a podobně jako Impreza vstoupil do hlavního proudu svého segmentu.

Takže zatímco dříve stál poněkud osamocen a byl cílem lidí, kteří věděli, co chtějí, tak dnes se dostane na seznam i toho, kdo by o něm dříve ani neuvažoval. Současně s tím, jak se Forester zvětšil, zvýšil a naladil se tak, aby uspokojil co možná nejširší skupiny zákazníků, možná trochu ztratil cosi ze své výjimečnosti a originality.

S větší univerzálností souvisí i fakt, že současný Forester nabízí nejen více vnitřního prostoru, ale také komfortu. Jeho odpružení je měkčí a ve spojení s výše posunutým těžištěm (ve srovnání s konkurencí je ale stále umístěné velmi nízko) se v zatáčkách naklání o něco více než jeho předchůdce. Musím se ale přiznat, že mi to ani za mák nevadilo, protože podvozek nabízel opravdu nadstandardní dávku jistoty.

Jízda s Foresterem po hrbolaté české okresce třetí třídy je mimořádným zážitkem. Auto totiž takřka dokonale kopíruje povrch silnice a v každém okamžiku má nadstandardní množství trakce. Žádné odskakování, žádný neklid. Je opravdu velmi překvapivé, jak rychle je možné se s tímhle autem po ne zcela ideálních cestách přemisťovat. Forester ale k rychlejší jízdě vybízí méně, než tomu bylo dříve, to platí dvojnásob o verzi se vznětovým motorem.

Jako už tolikrát, tak i v tomto voze se osvědčil pohon všech kol známý i z jiných vozů této japonské značky. S viskózní spojkou ve funkci závěru mezinápravového diferenciálu fungoval velmi dobře. Ani při zrychlení se točivý moment 350 N.m nijak nepříjemně neprojevoval ve volantu a automobil se řídil s mimořádnou jistotou a lehkostí.

Sladěný motor Na tomto projevu má podíl nejen celkově větší mohutnost vozu daná prostornějším interiérem, ale také vznětový motor. Tento originální čtyřválec s objemem dva litry a koncepcí boxer s protiběžnými písty se vyznačuje značnou kultivovaností a nízkou hlučností. Příjemný je také jeho plynulý průběh výkonu. Zapomeňte na nepříjemný (ale pro někoho možná sport evokující) strmý zátah kolem dvou tisíc otáček, který je známý ze starších vznětových motorů. Turbodiesel Foresteru jde plynule do otáček již od 1200 min-1, přičemž je znát, že nejlépe se cítí po překročení 1600 otáček. Výkon motoru graduje postupně, a dokonce se mi stalo, že mě v rozletu zastavil až jeho omezovač. Možná, že právě zaměření motoru na nízké a střední otáčky má vliv nejen na jeho celkově usedlejší projev, ale současně také na velmi nízkou spotřebu paliva. Během testu mi naftový Forester průměrně spotřeboval méně než 7 litrů na sto kilometrů, což je vzhledem k dané třídě vozu solidní hodnota.

Se zmiňovaným zvětšením Foresteru přišlo více prostoru také do interiéru, což se projevuje na předních i zadních sedadlech, která jsou velmi pohodlná. Zejména místo řidiče nabízí vynikající pozici těla.

Naopak určité zklamání přináší objem zavazadlového prostoru, který je spíše průměrný, a navíc se vyznačuje tím, že jeho podlaha se od zadních sedadel směrem k nákladové hraně snižuje.

Samotná přístrojová deska pocházející z typu Impreza je přehledná a pečlivě zpracovaná. Interiéru by možná slušela decentnější barevná kombinace. Spojení různých odstínů šedi působí z čistě subjektivního pohledu smutně.

Dobrá volba pro SUV Vznětový motor vhodně ladí s charakterem modelu Forester a vzhledem k jeho vyšší hmotnosti se ukazuje jako příjemnější volba, než zážehový dvoulitr s menším točivým momentem, ale naopak redukovaným převodem. Možná je ale škoda, že naftový motor je dodáván pouze ve spojení s poměrně bohatou výbavou. Když proto hraje při výběru rozhodující roli cena, dvoulitr se základní výbavou je o 150 tisíc korun levnější.

Třetím nabízeným motorem je přeplňovaná verze 2,5 turbo. Ta má samozřejmě mnohem více síly, ovšem je otázka, zda má v takto laděném voze smysl. Mně osobně se zdá, že oproti předchozímu provedení dnes už nikoliv. Jak už jsem řekl, pro Forester je z mého pohledu ideální volbou právě naftový dvoulitr a je jen škoda, že je v nabídce pouze s manuální převodovkou.

***

Subaru Forester 2,0D

Koncepce: pětimístné pětidveřové

SUV s motorem vpředu podélně

a stálým pohonem všech kol,

rozměry 4560x1780x1675 mm,

rozvor 2615 mm, provozní hmotnost

1605 kg, zavazadlový prostor 450 l

Motor čtyřválcový turbodiesel,

boxer, 1998 cm3

Výkon 108 kW (147 k)/3600 min-1

Toč. mom. 350 N.m/1800-2400 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 10,4 s

Nejvyšší rychlost 186 km/h

Komb. spotřeba 6,3 l/100 km

Cena 833 800 Kč

HODNOCENÍ

Nový Forester se vznětovým motorem se od zážehových sourozenců značně liší svým pojetím. Působí kultivovaněji a usedleji, na čemž má největší zásluhu úsporný motor. Podvozek je komfortně měkčí, ale jistý. Určitou nevýhodou je spojení vznětového motoru pouze s bohatší výbavou, která pro někoho možná zbytečně zvyšuje cenu. Klady: komfort jízdy, jízdní vlastnosti, nízká hlučnost a spotřeba motoru, pohodlná sedadla Zápory: průměrná dynamika, relativně vyšší cena, menší zav. prostor, jen manuální převodovka KONKURENCE

BMW X3 má ve srovnatelné verzi výkonnější motor, který je navíc možné spojit také se samočinnou převodovkou. BMW je hlučnější a méně kultivované, spotřebou jsou oba vozy srovnatelné a patří k nejlepším v segmentu. BMW je výrazně dražší a zaměřené sportovněji.

Honda CR-V je prostornější a její charakter má ve srovnání s Foresterem blíže vozům MPV. Honda uvnitř potěší hodnotněji působícími materiály. Forester naopak kontruje jízdními vlastnostmi a pocitem značné robustnosti. Honda je o dost levnější.

Autor: