Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Pojištění jako investice?

Česko

OČIMA ODBORNÍKA

Jedna z pojišťoven nás před časem v masivní kampani přesvědčovala o tom, že životní pojištění je takové lepší spoření. Reklama byla úspěšná, inzerovaný produkt se stal nejpopulárnějším životním pojištěním a nám zůstalo v povědomí spojení slov pojištění a spoření. Později se na trhu prosadilo investiční životní pojištění. Na první pohled není pochyb o tom, že toto pojištění jde ještě o krok dál - jeho prostřednictvím nespoříte, ale přímo investujete.

Jedno i druhé spojení je zavádějící. Byl bych ale špatný rádce, kdybych kvůli tomu životní pojištění spojené s investováním rovnou zatratil. Pro většinu klientů je totiž velmi dobrou volbou. Neměli by ale sázet vše na tuto kartu a měli by porozumět podstatě produktu.

Klient v investičním životním pojištění získává balíček složený nejčastěji z pojištění pro případ smrti, úrazového pojištění, pojištění pro případ pracovní neschopnosti, případně úrazového pojištění dětí. To vše je samozřejmě pouhé zajištění rizik, žádné investování. Investice je jen další součástí balíčku - část peněz jde do podílových fondů.

Proč kupovat balíček, když mohu zvlášť zajistit rizika a zvlášť si vybrat fondy? To je nejčastější argument odpůrců investičního životního pojištění. Z pohledu profesionála působí totiž tento produkt těžkopádně, neflexibilně, neefektivně. Z pohledu laika jde naopak o pohodlné řešení typu vše v jednom.

Nové, neloupeživé produkty

Platným argumentem proti investičnímu životnímu pojištění může být nepříjemná skutečnost, že na doposud nepříliš rozvinutém českém trhu se prodávají předražené produkty. Ano, některé pojišťovny zneužily nedostatku informací a uvedly na trh produkty, které by na vyspělých trzích nebyly konkurenceschopné. Konkurence se ale přiostřuje a kvalita nových pojistných produktů se zlepšuje. Dnes se na trhu již objevily typy investičního životního pojištění, jež profesionálové z pojišťoven označují s uznáním za „neloupeživé“. Nabízejí nižší poplatky, zvýhodněné tarify pojištění a široká, aktivně spravovaná portfolia fondů. Začínají si je - dobrovolně! - pořizovat i sami pojišťováci a finanční poradci. Asi by to nedělali, kdyby tyto produkty nepovažovali za výhodné.

O autorovi| Jan Majer, investiční poradce ; Autor je šéfredaktorem serveru www. Finmag.cz

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Mohlo by vás zajímat