Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pojišťovny radí: nerušte smlouvy

Při hledání finančních rezerv mohou domácnosti v tíživé finanční situaci sáhnout i na pojistky. Mezi výpovědí nejvíce ohrožené smlouvy patří havarijní pojištění.

PRAHA Mezi pravidelné výdaje, které mohou být seškrtány kvůli nutným úsporám v domácnosti, patří také pojistné smlouvy. Velké množství lidí se na pojištění dívá optikou zbytečně vyhozených peněz. Tento přístup je patrný zejména v těžších dobách, kdy lidé váží každou korunu a hledají nejrůznější způsoby, jak co nejvíce omezit své zbytné výdaje.

Česká asociace pojišťoven (ČAP) si je této hrozby vědoma, a tak již varovala klienty pojišťoven o nevýhodnosti tohoto kroku. „Česká asociace pojišťoven varuje před unáhleným rušením pojistných smluv jako jedním z úsporných řešení v době tíživé finanční situace. Pojištění nelze srovnávat s žádným spotřebním výdajem, chrání klienty i jejich blízké proti nečekaným rizikům, jež mohou zásadně zkomplikovat život. Rušení pojistných smluv je nejméně vhodné řešení k dosažení finanční stability, vždy je lepší hledat jiné možné alternativy,“ vysvětlil Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP.

Havarijní pojistky na „prvním“ místě Podle vyjádření samotných pojišťoven se zatím nějaké masové rušení pojistek neděje.

Riziko si ale pojišťovny uvědomují. „Mezi nejohroženější pojistné smlouvy, které by lidé v tíživé finanční situaci vlivem ekonomické krize mohli rušit, patří havarijní pojistky,“ potvrdil například Jakub Strnad, generální ředitel České podnikatelské pojišťovny. Důvodů je podle něj několik. Především je toto pojištění na rozdíl od povinného ručení dobrovolné. Vždy záleží jen na motoristovi, zda si havarijní pojistku sjedná.

Dalším pádným argumentem je i fakt, že se na havarijním pojištění dají uspořit tisícové částky podle typu vozidla.

A tyto peníze už mohou být v rodinném rozpočtu domácnosti postižené tíživou ekonomickou situací hodně znát.

V neposlední řadě jde také o to, že ekonomickou krizí jsou nejvíce ohroženy sociálně slabší domácnosti. Pokud vůbec mají nějaké havarijně pojištěné vozidlo, tak většinou již postarší. A právě u těchto vozidel lidé nejvíce zvažují smysluplnost havarijních pojistek. Obavy pojišťoven o havarijní pojistky jsou na místě. Pokud budou lidé hledat ve svém pojistném portfoliu smlouvy, na kterých se dá ušetřit, tohoto pojištění si vždy všimnou. Na jiných pojistkách, respektive na jejich zrušení, totiž tolik neušetří. Kupříkladu pojištění nemovitosti znamená jen zlomek pojistného ve srovnání s havarijní pojistkou.

Na řadu se v rámci výpovědí mohou dostat také životní pojistky. Zde ale bývá v mnoha případech krajně nevýhodné tyto smlouvy předčasně rušit. Klienti totiž často přijdou o nemalou část úspor, kterou se jim dosud podařilo v pojišťovně nakumulovat.

Při krádeži vozidla problém Samy pojišťovny upozorňují, že rušit havarijní pojistky se nemusí vyplatit. „Zbytnost havarijního pojištění je přinejmenším diskutabilní. Samozřejmě, že toto pojištění je nepovinné. Co ale motoristé budou dělat, když jim automobil například někdo ukradne? Pak nedostanou od pojišťovny nic,“ řekl Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny.

U havarijního pojištění musejí mít motoristé stále na paměti, že pojistka kryje rizika těch škod, které si majitelé automobilů neúmyslně způsobí na svých vozech sami. Vedle toho se havarijní pojištění vztahuje i na riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelnou událostí a v neposlední řadě také řádění vandalů. Zda se skutečně vyplatí tuto pojistku zrušit, si musí zvážit každý motorista sám.

***

Trh havarijního pojištění

(údaje k 31. 12. 2008)

6 263 000 Počet vozidel s povinným ručením

1 310 500 Počet vozidel s havarijním pojištěním*

* Odhad vycházeí ze statistik roku 2007

za předpokladu srovnatelného nárůstu počtu

pojištěných vozidel jako předepsaného pojistného

Důvody klesajícího zájmu o havarijní pojištění 1. Havarijní pojištění je na rozdíl od povinného ručení dobrovolné a záleží pouze na motoristovi, zda si tuto pojistku sjedná. 2. Jedná se o nezanedbatelné částky v řádu až tisíců korun měsíčně podle typu a stáří vozu. 3. Zájem o havarijní pojistky mezi klienty klesá se stářím vozu. Nejstarší vozy mají právě lidé, kteří jsou ekonomickou krizí nejvíce ohroženi.

Zdroj: ČAP, ČKP

Autor: