Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pokud nekomunikujete, neuspějete

Česko

Firmy preferují lépe komunikačně vybavené manažery. Schopnost zapadnout do týmu a případně jej efektivně informovat o změnách se zdá být pro tento rok klíčová.

Důraz na komunikační schopnosti manažerů se může firmám vrátit v podobě profitu ze správně zvládnutých krizových situací a motivovaných zaměstnanců, kteří chápou strategii. Dobře odvedená interní komunikace nedává prostor sporům, spekulacím a mýtům. Právě ty se mohou v současnosti ve firmách objevovat a ohrožovat jejich chod.

„Efektivní vnitřní komunikace je nezbytným nástrojem, který má firma k prosazování své firemní kultury, strategie a cílů. Obecně platí, že pouze informovaní zaměstnanci, kteří znají a sdílejí firemní cíle, jsou dostatečně výkonní a přínosní pro společnost,“ konstatuje Pavel Kačán, manažer personální společnosti Manpower. Protože situace na personálním trhu je v současnosti výhodnější pro zaměstnavatele, mohou si vybírat takové zaměstnance, kteří lépe odpovídají složení jejich týmu.

„Ve finálních kolech výběrových řízení jsou zkoumány parametry typu sociální inteligence a s tím související schopnosti zapadnout do týmu a být jeho výkonnou součástí,“ říká Pavel Kačán. „Zejména v dnešní době je třeba využít potenciálu celého týmu a nelze riskovat, že nový zaměstnanec vnese rozkol nebo bude individualitou neschopnou kooperace s kolegy.“

Hledají se proto spíše ti manažeři, kteří své kroky dokážou správně zdůvodnit. „Hlavně při negativních změnách, které přináší krize, roste důraz na krizovou komunikaci, a to nejenom navenek, ale i v interní komunikaci. Pokud to vedení firmy nezvládne, jako první odejdou nejschopnější lidé, kteří půjdou sami,“ tvrdí Ján Dolejš, řídící konzultant headhunterské firmy PP Partners.

„Vnímáme zvýšenou potřebu našich zákazníků posílit své týmy o komunikativní a vůdcovské typy extrovertních, odvážných jedinců, kteří dokážou citlivě nakopnout tým a směrovat ho k lepším výsledkům. Zároveň se ale nemají bát dělat radikální rozhodnutí. Hodně slyšíme o tom, že ideální kandidát by měl být schopen strhnout ostatní. Asi je to poplatné době, kdy spousta firem prochází nelehkým obdobím,“ říká Jozef Papp, jednatel české pobočky headhunterské společnosti Staton Chase. „Stále víc se také klade důraz na nutnost zapadnout do stávajícího týmu. Důležitá je i návaznost na firemní situaci. Jinak se řídí firma, která dělá restrukturalizaci, jinak firma, která normálně funguje.“

Headhunteři se proto častěji setkávali s konkrétnějšími požadavky na takzvané „měkké vlastnosti“, tedy schopnost spolupracovat, komunikovat, přesvědčovat a řešit konflikty, a to i u technických a nižších manažerských pozic. V souvislosti s tím také stoupá zájem o koučink komunikačních schopností. Najímají se odborníci, které pomáhají manažerům natrénovat správné chování a komunikaci. Objevuje se také zájem o uchazeče, kteří mají různé pracovní zkušenosti. „Firmy žádají uchazeče, kteří mají manažerskou zkušenost z více oblastí. Například z personalistiky a financí nebo z prodeje a public relations a podobně,“ tvrdí Dolejš.

Blake Wittman z personální společnosti Grafton navíc tvrdí, že honba za lidmi, kteří zapadnou do kolektivu, zavedla headhuntery na západě i na vysoké školy. „Mnoho společností věří, že pracovní prostředí, kde pracují lidé mající k sobě názorově blízko, dává větší prostor k vymýšlení nových přístupů a nápadů, které překonají nedostatek znalostí, a v důsledku tak přinesou zaměstnavateli vyšší výkon a profit,“ říká Blake Wittman. „Lidé mění své vlastní názory a přístupy velmi zřídka, takže najdete-li názorový soulad s dvacetiletým studentem, je velká pravděpodobnost, že vám vydrží, protože jeho postoje ho budou provázet celý život.“

Autor: