Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Pokud schválíme mnoho výjimek, zóny budou na nic

Česko

Bič na dieselové vozy.

Tak vidí nízkoemisní zóny dopravní expert Hnutí Duha Miroslav Šuta.

* LN Jaký je hlavní smysl nízkoemisních zón?

Je to nejsnazší a nejlevnější způsob, jak regulovat dopravu uvnitř města. K jejich zřízení totiž nepotřebujete velké finance ani moderní techniku, která je například nezbytně nutná při zavedení mýta.

* LN Na jaká auta zóny hlavně míří? Většina osobních vozů totiž nejekologičtější zelenou plaketu bez problémů dostane.

Zaměřují se dieselová auta, která znečišťují ovzduší, výrazně více než vozy benzinové. Zatímco u benzinových aut nedosáhnou na zelenou plaketu jen staré vozy bez katalyzátoru, tedy například staré škodovky, u dieselů skoro všechna auta vyrobená do roku 2003. Netýká se to jen starých osobních aut, ale i dodávek a nákladních vozů. Jak se ukázalo ve Švédsku, zaměřit se právě na tato auta se velmi vyplácí. Emise tam výrazně poklesly.

* LN Nezhatí celou snahu dodatečné výjimky? Třeba že zóny se nevztahují na rezidenty a zásobování. Nebude poté každé auto místní či zásobovací?

To je právě to, na co jsem upozorňoval poslance, kteří předkládali návrh zákona. Zdůrazňoval jsem jim, že by v zákoně mělo být, že daná skupina aut může dostat výjimku, a ne že ji dostane. Když totiž dáme výjimku všem, rezidentům, sanitkám, zásobování či popelářům, tak nic nezměníme. Čím méně výjimek bude, tím je ta zóna efektivnější.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...