Tak vidí nízkoemisní zóny dopravní expert Hnutí Duha Miroslav Šuta.
* LN Jaký je hlavní smysl nízkoemisních zón?
Je to nejsnazší a nejlevnější způsob, jak regulovat dopravu uvnitř města. K jejich zřízení totiž nepotřebujete velké finance ani moderní techniku, která je například nezbytně nutná při zavedení mýta.
* LN Na jaká auta zóny hlavně míří? Většina osobních vozů totiž nejekologičtější zelenou plaketu bez problémů dostane.
Zaměřují se dieselová auta, která znečišťují ovzduší, výrazně více než vozy benzinové. Zatímco u benzinových aut nedosáhnou na zelenou plaketu jen staré vozy bez katalyzátoru, tedy například staré škodovky, u dieselů skoro všechna auta vyrobená do roku 2003. Netýká se to jen starých osobních aut, ale i dodávek a nákladních vozů. Jak se ukázalo ve Švédsku, zaměřit se právě na tato auta se velmi vyplácí. Emise tam výrazně poklesly.
* LN Nezhatí celou snahu dodatečné výjimky? Třeba že zóny se nevztahují na rezidenty a zásobování. Nebude poté každé auto místní či zásobovací?
To je právě to, na co jsem upozorňoval poslance, kteří předkládali návrh zákona. Zdůrazňoval jsem jim, že by v zákoně mělo být, že daná skupina aut může dostat výjimku, a ne že ji dostane. Když totiž dáme výjimku všem, rezidentům, sanitkám, zásobování či popelářům, tak nic nezměníme. Čím méně výjimek bude, tím je ta zóna efektivnější.