Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Česko

Na tísňové linky hasičů a policie bude od ledna v tísni možné posílat i SMS

Dispečink městské policie ve Vsetíně (červen 2021). foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Na linky tísňového volání 112 a 150, které mají ve své působnosti hasiči, a na policejní linku 158 bude možné od 1. ledna nového roku posílat v tísni také textové zprávy.
  12:34

Dosud se na tyto linky dalo pouze telefonovat. Možnost posílat SMS měli jen handicapovaní, kteří se museli zaregistrovat u Hasičského záchranného sboru. Tuto změnu přináší novela zákona o elektronických komunikacích, která začne platit právě v sobotu 1. ledna. ČTK to sdělila mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Nicole Studená.

„Zasílání SMS zpráv na tísňová čísla je určeno primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačními schopnostmi. Jednoznačně se jedná o rozšíření možností stávající tísňové komunikace, jež dosud probíhala telefonicky. Jako prioritní však pro tísňové linky i nadále zůstává hlasové tísňové volání, které je rychlejší a efektivnější,“ uvedla mluvčí.

Operátoři v centrech tísňové komunikace jsou na příjem textových zpráv podle mluvčí připraveni. Odpovídat na ně budou rovněž pomocí SMS. „Tísňová čísla slouží k oznámení událostí v případech, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek,“ stanoví zákon.

Novela zákona předpokládá, že pokud to bude technicky proveditelné, budou možné i další způsoby komunikace. Operátoři budou mít za úkol spolupracovat s ministerstvy vnitra a zdravotnictví a Českým telekomunikačním úřadem na rozvoji dalších forem a způsobu tísňové komunikace.

Mobilní operátoři budou mít povinnost poskytovat osobní nebo identifikační údaje o svých klientech pro jejich lokalizaci a identifikaci v případech, kdy jejich klient volá na tísňovou linku. Lokalizační údaje budou moci být odesílány z jeho mobilního zařízení při hovoru na tísňovou linku bez jeho souhlasu. Mobilním operátorům zákon ukládá, aby v případě hrozících nebo nastalých mimořádných situací předávali svým zákazníkům bezplatně veřejné výstrahy.

Novela také přináší změny v telemarketingu, které ale mají nastat až v polovině příštího roku. Změny nahradí dosavadní praxi, podle níž reklamní nabídky nesmějí směřovat jen k těm, kteří si to výslovně nepřejí. Operátoři s reklamními telefonickými nabídkami služeb a výrobků budou moci oslovovat jen ty, kteří si to výslovně přáli.

Autoři: ,