Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Policii se nechce k nehodám

Česko

Podle ministra Langra stoupne výše škody, při které mají řidiči volat k havárii policii

PRAHA Nabouráte, škoda na vašem autě nepřesáhne 100 tisíc korun, a vy přesto zavoláte policii pro zjištění viníka nehody. Připravte se na to, že když policie určí za viníka zrovna vás, není daleko doba, kdy její výjezd zaplatíte. Jakási daň za modrý maják se pak může vyšplhat až na několik tisíc korun.

„Bude to u každé autonehody individuální. Obecně by mohlo platit, že se budou účtovat náklady za čas, za délku pobytu u výkonu a za spotřebu auta,“ řekl Ivan Langer.

Platba za výjezd policie k malé nehodě je součástí nového policejního zákona, který by měl začít platit, pokud projde sněmovnou, na začátku příštího roku.

Novinka, kterou včera představil ministr vnitra Ivan Langer, má v praxi vypadat následovně: Řidič, který havaruje například na Vítězném náměstí v pražských Dejvicích, zaplatí stovky korun. Ten, který své auto poničí například v okrajových částech Prahy, zchudne o tisíce. „Bude záležet na tom, jak daleko od nehody bude vůz dopravní policie. Nyní se čeká v Praze na příjezd dopravní policie až několik hodin,“ říká náměstek pražské městské policie Ludvík Klema.

Další novinkou, která s „daní za modrý maják“ úzce souvisí, je zvýšení hodnoty minimální škody ze současných 50 tisíc korun na dvojnásobek. Policie tak bude vyjíždět jen k nehodám, kde škoda přesáhne 100 tisíc korun. Ministerstvo vnitra se na tom po dlouhém jednání dohodlo s Českou asociací pojišťoven. Zpočátku přitom chtělo hraniční limit posunout daleko výše: až na čtvrt milionu korun. Konečná suma je tak spíše vítězství pojišťoven, které si nepřály, aby limitní částka přesáhla sto tisíc.

„Akceptovali jsme zvýšení oné hranice na 100 tisíc. Zákon hovoří o zřejmé nepřiměřenosti. Nikdo nebude bazírovat na tom, jestli škoda je 99 tisíc nebo 101 tisíc korun. Nepředpokládáme, že to bude masově využíváno. Jde o psychologický tah, aby se účastníci byli schopni na místě dohodnout, tedy aby tam nemusela zasahovat policie. Policii potřebujeme jinde, ne u nehod, kde jde jenom o plechy,“ řekl Langer.

Další změnou, na které se vnitro a pojišťovny dohodly, je možnost pojišťoven zjistit si o svém klientovi nejen to, zda se svým vozem boural, ale nově i kolik nasbíral trestných bodů. Prohřešky by se pak promítly do výše povinného ručení. Pojišťovny by se ale dozvídaly informace jen o vážnějších porušeních předpisů.

Pojišťovny by podle prezidenta České asociace pojišťoven Ladislava Bartoníčka chtěly přístup k počtu bodů každého řidiče. „Po získání určité historie, asi tři roky, by pak dokázaly promítnout do ceny pojistky počet bodů klienta,“ řekl.

Autor: