„Bude to u každé autonehody individuální. Obecně by mohlo platit, že se budou účtovat náklady za čas, za délku pobytu u výkonu a za spotřebu auta,“ řekl Ivan Langer.
Platba za výjezd policie k malé nehodě je součástí nového policejního zákona, který by měl začít platit, pokud projde sněmovnou, na začátku příštího roku.
Novinka, kterou včera představil ministr vnitra Ivan Langer, má v praxi vypadat následovně: Řidič, který havaruje například na Vítězném náměstí v pražských Dejvicích, zaplatí stovky korun. Ten, který své auto poničí například v okrajových částech Prahy, zchudne o tisíce. „Bude záležet na tom, jak daleko od nehody bude vůz dopravní policie. Nyní se čeká v Praze na příjezd dopravní policie až několik hodin,“ říká náměstek pražské městské policie Ludvík Klema.
Další novinkou, která s „daní za modrý maják“ úzce souvisí, je zvýšení hodnoty minimální škody ze současných 50 tisíc korun na dvojnásobek. Policie tak bude vyjíždět jen k nehodám, kde škoda přesáhne 100 tisíc korun.
Ministerstvo vnitra se na tom po dlouhém jednání dohodlo s Českou asociací pojišťoven. Zpočátku přitom chtělo hraniční limit posunout daleko výše: až na čtvrt milionu korun. Konečná suma je tak spíše vítězství pojišťoven, které si nepřály, aby limitní částka přesáhla sto tisíc.
„Akceptovali jsme zvýšení oné hranice na 100 tisíc. Zákon hovoří o zřejmé nepřiměřenosti. Nikdo nebude bazírovat na tom, jestli škoda je 99 tisíc nebo 101 tisíc korun. Nepředpokládáme, že to bude masově využíváno. Jde o psychologický tah, aby se účastníci byli schopni na místě dohodnout, tedy aby tam nemusela zasahovat policie. Policii potřebujeme jinde, ne u nehod, kde jde jenom o plechy,“ řekl Langer.
Další změnou, na které se vnitro a pojišťovny dohodly, je možnost pojišťoven zjistit si o svém klientovi nejen to, zda se svým vozem boural, ale nově i kolik nasbíral trestných bodů. Prohřešky by se pak promítly do výše povinného ručení. Pojišťovny by se ale dozvídaly informace jen o vážnějších porušeních předpisů.
Pojišťovny by podle prezidenta České asociace pojišťoven Ladislava Bartoníčka chtěly přístup k počtu bodů každého řidiče. „Po získání určité historie, asi tři roky, by pak dokázaly promítnout do ceny pojistky počet bodů klienta,“ řekl.