28. listopadu 2017 13:11 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Politici přes objednané pořady nalili miliony do Valentovy televize

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 10Diskuse
Na oslavu Zemanova poradce Martina Nejedlého dorazil s dárkem v ruce senátor... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na oslavu Zemanova poradce Martina Nejedlého dorazil s dárkem v ruce senátor... | foto: Ladislav KřivanMAFRA

Regionální televize Praha TV tvrdí, že má sledovanost skoro 400 tisíc diváků denně. Oproti nejvlivnějším stanicím jde ovšem pouze o zlomek diváků. Přesto se tento kanál dokázal dostat k nemalým financím, které mu zajistili politici. Jak zjistily LN, díky lukrativním smlouvám s vedením pražských městských částí a regionů si přišel na více než 30 milionů korun. Finance získal od politiků ANO, ČSSD, ODS či TOP 09. Nejvíce peněz dorazilo od političek hnutí ANO.

Pražská radnice, vedená primátorkou Adrianou Krnáčovou, zaplatí za dva roky spolupráce na výrobě reportáží a pořadů s komunální tematikou 11,9 milionu korun. Stejnou částku stanice dostane i od Středočeského kraje, kde je hejtmankou místopředsedkyně ANO Jaroslava Pokorná Jermanová.

Přestože politici hnutí před lety slibovali, že budou rozdávat co nejméně zakázek takzvaně z ruky, bez výběrového řízení, v tomto případě využili výjimky v zákoně a soutěž neuspořádali. Opozice smlouvy kritizuje. „Po zkušenosti s několikaměsíčním provozem máme pochybnosti o skutečném dosahu Praha TV,“ míní například středočeský zastupitel STAN Věslav Michalík.

Stanice má zajímavé vlastníky s politickým pozadím. Před rokem ve stanici Praha TV získali podíl senátor Ivo Valenta a mediální magnát Michal Voráček. Jejich firma Our Media vydává web Parlamentní listy.

Když se pražští radní (koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice) sešli před loňskými Vánocemi, na stole jim ležel „mediální balíček“ od regionální stanice Praha TV. Předmětem smlouvy byla výroba 550 devadesátivteřinových reportáží a 36 desetiminutových pořadů ročně. Dvouletý kontrakt byl uzavřený na začátku roku 2017. Finanční strop smlouvy s pražskou radnicí primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byl uzavřen na 11,9 milionu korun včetně DPH.

Podobnou dohodu s Praha TV udělal i Středočeský kraj. Kromě 208 reportáží a 30 pořadů ročně se stanice zavázala v období od dubna 2017 do března 2019 vyrobit i 24 diskusních pořadů a takzvané grafické pozvánky. Podobně jako metropole zaplatí za služby region hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) 11,9 milionu korun.

Z registru smluv vyplývá, že smlouvy se společností Praha TV uzavřelo v uplynulých letech mnohem více institucí. Třetím v pořadí co do výše peněz se umístila městská část Praha 1, jejíž radnice vedená starostou Oldřichem Lomeckým z TOP 09 zaplatí za reportáže 2,4 milionu korun.

Valenta a jeho televize

Valenta a jeho televize

Zbytečné miliony?

Politici využili výjimky v zákoně o zadávání veřejných zakázek a nevypsali výběrové řízení. Zákon říká, že jde-li o veřejnou zakázku na nákup vysílacího času nebo dodání programů, která je zadávána provozovatelům televizního nebo rozhlasového vysílání, soutěž se nemusí konat.

Opoziční politici hlavního města i středočeského regionu považují smlouvy za zbytečné. „Praha TV dělá videoreportáže ze zastupitelstva. Podle mě je to absolutně zbytečný výdaj, protože pokrytí zajistí veřejnoprávní média a komerční televize,“ řekl LN předseda poslaneckého klubu Pirátů a pražský zastupitel Jakub Michálek.

Starostovi Dolních Břežan a středočeskému zastupiteli Věslavu Michalíkovi zase vadí, že se k dané věci neuspořádalo výběrové řízení. „Měli jsme výhrady k tomu, že neproběhl výběr mezi různými nabídkami, byť to zákon v případě rozhlasových a televizních služeb umožňuje. Po zkušenosti s několikaměsíčním provozem máme pochybnosti o skutečném dosahu Praha TV mezi Středočechy, a tudíž o případné hodnotě tohoto kontraktu pro informovanost občanů o práci hejtmanství,“ řekl LN Michalík.

Podle něho šlo o typ smlouvy, kvůli které se rozpadla původní krajská koalice s hnutím STAN: „Cítili jsme, že paní hejtmance na této smlouvě velmi záleží, ale už tehdy byla koalice velmi křehká a už tehdy bylo jasné, že koalice má problém právě s takovým typem smluv.“

Obchodní ředitelka Praha TV Klára Potočná naopak míní, že pro obyvatele Prahy a Středočeského kraje je způsob vysílání komfortní. Stanice má podle ní sledovanost 396 tisíc diváků denně (v nabídce pro Středočeský kraj se píše 305 tisíc diváků). Týdenní sledovanost se pak prý pohybuje mezi 460 až 500 tisíci diváky. „Pořady v naší televizi reprízujeme, naše vysílací schéma je postaveno tak jako v ostatních regionálních televizích na pohodlnosti pro diváka,“ uvedla Potočná.

Mluvčí středočeské hejtmanky Marek Rejman považuje kontrakt s Praha TV za užitečný. „Naším základním cílem je informovat širokou veřejnost o činnosti Středočeského kraje, jeho cílech a projektech, které vedou k rozvoji kraje a zajištění kvalitního života jeho občanů. K tomu kraj využívá několika komunikačních kanálů včetně televizního vysílání s velkou obcí diváků,“ vysvětlil Rejman, podle něhož se na projektu shodly všechny zastupitelské kluby.

Smlouvu hájí i mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. „Je logické, že hlavní město chce propagovat své aktivity, jedná se o naprosto standardní věc nejen v republice, ale i v zahraničí. Na portálu Praha.eu má přehrávač roční sledovanost 584 558 za tento rok, videa na Facebooku mají každé sledovanost v řádu tisíců až desetitisíců,“ sdělil Hofman.

Valentův nástup

Třetinový podíl v Praha TV získala loni na jaře společnost Our Media. V ní drží podíl senátor Ivo Valenta a Michal Voráček, kterým patří web Parlamentnílisty.cz. „Vstup do Praha TV představuje pro Our Media především platformu pro spolupráci při tvorbě pořadů pro Parlamentnílisty.cz,“ uvedli tehdy zástupci Our Media.

Praha TV se stala nástupnicí televize Metropol TV stíhaného miliardáře Františka Savova. Jak vyplývá z údajů databáze firem Cribis, Praha TV začala finančně růst až v roce 2016. Právě tehdy začala podepisovat kontrakty s komunálními a krajskými politiky.

  • 10Diskuse


Ondřej Koutník

Autor

Ondřej Koutníkondrej.koutnik@lidovky.czČlánky