Polovina Čechů vydá méně za dárky

PRAHA Přibližně polovina Čechů letos kvůli hospodářské krizi plánuje nákup levnějších vánočních dárků než v předchozích letech. Pořídí je však pro stejný počet osob jako v loňském roce. Vyplývá to z průzkumu obchodního řetězce Albert, který oslovil téměř tisíc zákazníků.

„Nejméně omezovat se zákazníci plánují v tradičních věcech, jako je vánoční stromek a pohoštění. Češi zároveň nebudou šetřit na dárcích pro děti,“ sdělil včera mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Podobně vyzněl i nedávný průzkum společnosti Unilever, podle kterého průměrná plánovaná útrata za vánoční dárky na člena domácnosti letos v Česku klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun.

Generální ředitel sítě prodejen se spotřební elektronikou Electro World Milan Růžička včera řekl, že Češi začali nákupy více zvažovat už loni a letos je prý tento trend ještě výraznější. „Do toho přišlo prudké zlevnění spotřební elektroniky. Abychom vykázali stejný objem (tržeb), tak letos musíme prodat o 22 procent kusů výrobků více. To je nadlidský výkon, takže je možné, že o Vánocích bude pokles (tržeb),“ podotkl.

Bezmála šest z deseti respondentů průzkumu prodejen Albert uvedlo, že jejich Vánoce budou kvůli finanční krizi rozhodně jiné než v předchozích letech. Přesto 85 procent respondentů obdaruje stejný počet osob jako v loňském roce. „Zákazníci letos více kladou důraz na užitečnost a praktičnost dárků. Očekáváme, že oblíbené budou především výhodné kosmetické balíčky, tradiční oblečení a vybavení pro domácnost,“ podotkl Kytýr.

Na hračkách Češi při výběru vánočních dárků podle průzkumu šetřit nehodlají. „Standardním požadavkem zákazníků je, aby hračky potěšily i rozvíjely zároveň. Hity letošního roku tak například budou kompletní sady pro malé kutily, pokladní či uklízečky. Tyto sady obsahují nářadí a pomůcky, které vychází z reálných věcí a zaměstnání. Proto jsou mezi dětmi velmi oblíbené,“ uvedl Kytýr.

Mezi obchodníky panuje před vánoční sezonou nervozita, protože Češi kvůli hospodářské krizi omezili své útraty. Obchodní řetězce proto začaly nabízet předvánoční slevy a různé akční cenové nabídky, pomocí kterých se snaží povzbudit zákazníky k útratám.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny.

***

Průzkum

Kolik budou činit výdaje domácností na Vánoce

Průměrná plánovaná útrata za dárky na člena domácnosti letos v Česku klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun.

Šest z deseti respondentů průzkumu uvedlo, že jejich Vánoce budou kvůli krizi rozhodně jiné než v předchozích letech.

Nejméně omezovat se zákazníci plánují v tradičních věcech, jako je vánoční stromek a pohoštění.

Autor:
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.