„Nechci jmenovat viníky, ale skutečností je, že kdosi Polákům namluvil, že maso není zdravé,“ postěžoval si v deníku Metro Piotr Ziemann ze Sdružení polských řezníků a uzenářů. Podle něj mají maso a výrobky z něho v posledních letech pošramocenou pověst.
Polsko zažilo několik afér, v nichž hlavní roli hrálo zkažené maso. V roce 2005 novináři zjistili, že ve firmě Constar pracovníci „osvěžují“ plesnivé klobásy a znovu balí maso s prošlou lhůtou trvanlivosti. Loni se zase do obchodů, školek, škol a domovů důchodců dostaly 26 let staré masové konzervy vyrobené ve Švédsku.
Spotřeba méně zdravých druhů masa v Polsku stejně jako v Česku klesá. V polovině 90. let minulého století průměrný Polák za rok snědl přibližně 50 kilogramů vepřového a 20 kilogramů hovězího. V současnosti spořádá 40 kilogramů vepřového a necelé čtyři kilogramy hovězího. Jeden obyvatel Česka spotřebuje 42 kilogramů vepřového a deset kilogramů hovězího.
Důvěru Poláků v maso, které končí na jejich stolech, má obnovit kampaň s názvem Maso dává sílu. Začne letos na podzim, trvat má tři roky. Ale už v létě chtějí řezníci a uzenáři informovat o tom, jak zdravě připravovat maso na grilu. Podpoří kampaň sportovci?
Organizátoři kampaně na ni mají rozpočet šest milionů eur (zhruba 156 milionů korun), z čehož polovinu by měla zaplatit EU, na potvrzení dotace ale řezníci ještě čekají. „Chceme apelovat na zdravý rozum lidí a říct jim, že maso je kromě mléčných výrobků a zeleniny důležitou součástí potravy, řekl Ziemann. Počítá s tím, že kampaň Maso dává sílu podpoří sportovci.
Nadace Viva!, která se zasazuje za práva zvířat a propaguje bezmasý jídelníček, tvrdí, že Sdružení řezníků a uzenářů usiluje hlavně o větší prodej masa. Nadace nechápe, že kampaň má finančně podpořit Brusel. „EU dává peníze na podporu jedení ovoce a zeleniny, a pokud chce nyní dotovat kampaně řezníků a uzenářů, vysílá jednoznačný signál: Jezte všeho více,“ myslí si šéf nadace Cezary Wyszyäski.
Nadace Viva! chystá protikampaň, která má Poláky od spotřeby masa a uzenin odradit. Již v minulosti šokovala veřejnost tím, když v rámci boje proti konzumaci masa její členové v centru Varšavy nabízeli sójové řízečky, které inzerovali jako psí. Chtěli tak upozornit na to, že lidé dělí zvířata na ta na hraní a mazlení a ta k jídlu.
Odborníci na reklamu pochybují, že díky propagaci masa začnou spotřebitelé v Polsku vařit více z této suroviny. Připomínají, že kampaň, která propagovala mléko, vedla k nízkému nárůstu jeho spotřeby. To podle nich dokládá, jak těžké je změnit stravovací návyky Poláků. Malgorzata Krukowská, poradkyně pro zdravou výživu, o smyslu kampaně Maso dává sílu pochybuje. „Vegetariány nepřesvědčí a lidé, kteří mají rádi tučné maso, budou mít výmluvu, že to, co dělají, je správné,“ řekla.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy