Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Polští řezníci propagují maso. Čekají podporu EU

Česko

VARŠAVA Polští výrobci masa a uzenin chystají kampaň, která má spotřebitele přesvědčit, že maso není nezdravé a že se po něm netloustne. Mají na to dostat peníze od Evropské unie. Plány řezníků se nelíbí vegetariánům.

„Nechci jmenovat viníky, ale skutečností je, že kdosi Polákům namluvil, že maso není zdravé,“ postěžoval si v deníku Metro Piotr Ziemann ze Sdružení polských řezníků a uzenářů. Podle něj mají maso a výrobky z něho v posledních letech pošramocenou pověst.

Polsko zažilo několik afér, v nichž hlavní roli hrálo zkažené maso. V roce 2005 novináři zjistili, že ve firmě Constar pracovníci „osvěžují“ plesnivé klobásy a znovu balí maso s prošlou lhůtou trvanlivosti. Loni se zase do obchodů, školek, škol a domovů důchodců dostaly 26 let staré masové konzervy vyrobené ve Švédsku.

Spotřeba méně zdravých druhů masa v Polsku stejně jako v Česku klesá. V polovině 90. let minulého století průměrný Polák za rok snědl přibližně 50 kilogramů vepřového a 20 kilogramů hovězího. V současnosti spořádá 40 kilogramů vepřového a necelé čtyři kilogramy hovězího. Jeden obyvatel Česka spotřebuje 42 kilogramů vepřového a deset kilogramů hovězího.

Důvěru Poláků v maso, které končí na jejich stolech, má obnovit kampaň s názvem Maso dává sílu. Začne letos na podzim, trvat má tři roky. Ale už v létě chtějí řezníci a uzenáři informovat o tom, jak zdravě připravovat maso na grilu. Podpoří kampaň sportovci?

Organizátoři kampaně na ni mají rozpočet šest milionů eur (zhruba 156 milionů korun), z čehož polovinu by měla zaplatit EU, na potvrzení dotace ale řezníci ještě čekají. „Chceme apelovat na zdravý rozum lidí a říct jim, že maso je kromě mléčných výrobků a zeleniny důležitou součástí potravy, řekl Ziemann. Počítá s tím, že kampaň Maso dává sílu podpoří sportovci.

Nadace Viva!, která se zasazuje za práva zvířat a propaguje bezmasý jídelníček, tvrdí, že Sdružení řezníků a uzenářů usiluje hlavně o větší prodej masa. Nadace nechápe, že kampaň má finančně podpořit Brusel. „EU dává peníze na podporu jedení ovoce a zeleniny, a pokud chce nyní dotovat kampaně řezníků a uzenářů, vysílá jednoznačný signál: Jezte všeho více,“ myslí si šéf nadace Cezary Wyszyäski.

Nadace Viva! chystá protikampaň, která má Poláky od spotřeby masa a uzenin odradit. Již v minulosti šokovala veřejnost tím, když v rámci boje proti konzumaci masa její členové v centru Varšavy nabízeli sójové řízečky, které inzerovali jako psí. Chtěli tak upozornit na to, že lidé dělí zvířata na ta na hraní a mazlení a ta k jídlu.

Odborníci na reklamu pochybují, že díky propagaci masa začnou spotřebitelé v Polsku vařit více z této suroviny. Připomínají, že kampaň, která propagovala mléko, vedla k nízkému nárůstu jeho spotřeby. To podle nich dokládá, jak těžké je změnit stravovací návyky Poláků. Malgorzata Krukowská, poradkyně pro zdravou výživu, o smyslu kampaně Maso dává sílu pochybuje. „Vegetariány nepřesvědčí a lidé, kteří mají rádi tučné maso, budou mít výmluvu, že to, co dělají, je správné,“ řekla.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!