* Co je úkolem inteligentních dopravních systémů?
Napomáhají řídit vozidla v optimálním režimu, zvyšují bezpečnost na silnicích nebo poskytují informace o dopravní situaci ve městě, aby se řidič mohl správně rozhodovat.
* Jak inteligentní systémy v praxi fungují?
Vybavujeme vozidla počítačovými subsystémy, které kontrolují a řídí režim pohonných jednotek, nebo sledují stav automobilu, zejména jeho jízdní vlastnosti (třeba brzdění). Další systémy usnadňují parkování nebo podporují navigační schopnosti. Známý je systém e-Call. Vozidlo dá v případě havárie jeho prostřednictvím o sobě samo zprávu. Sdělí, že došlo ke kolizi a že je nutná okamžitá pomoc. Stav řidiče a spolujezdců je totiž mnohdy tak vážný a místo havárie tak odlehlé, že informace nemá kdo podat. Na dopravní fakultě se nyní věnujeme výzkumu identifikace poklesu pozornosti řidiče. Studujeme například mikrospánek a snažíme se tím přispět k bezpečnosti provozu na našich silnicích.
* Doprava je tedy z vašeho pohledu skutečně věda?
Ano, není to jenom služba nebo fenomén, který ovlivňuje kvalitu života, ale skutečně věda. Má svůj předmět zkoumání, ať už jsou to vozidla nebo dopravní cesta, dopravní procesy, i specifické metody, které dopravu povyšují přímo na vědní obor. Proto na vysokých školách po Evropě i po světě vznikají vědecké programy pro zkoumání dopravy a jevů v dopravě, ale i vědecké programy, které vedou k vývoji nových systémů podporujících bezpečnost a spolehlivost.
* Existuje někde ve světě dopravní systém, který je vám inspirací, a rád byste ho po určité úpravě přenesl do České republiky?
Určitě, například na železnici je to systém označovaný zkratkou ERTMS. Umožňuje řídit dopravu velice bezpečně i při velikých zátěžích. Anebo třeba pařížský systém pro silniční dopravu, kde řidiči mají k dispozici informace o tom, kam se v jednotlivých směrech zařadit, aby zbytečně netrávili čas v kolonách.
* A když se z teorie přesuneme do praxe - jaká opatření by mohla zlepšit situaci třeba na dálnici D 1?
Doporučil bych určitě zavést urychleně systém liniového řízení. Dispečerské pracoviště by prostřednictvím světelných tabulí informovalo řidiče o dění na dálnici a ti by mohli v případě problémů včas sjet na jinou komunikaci. Také bych rozhodně doporučil, aby se zkvalitnil povrch a další technické vlastnosti této dálnice. Nejvíc ze všeho ale D 1 potřebuje alternativu. Doporučil bych vládě, aby urychlila výstavbu komunikace z Prahy přes Poděbrady a Hradec Králové do Olomouce. Pak by si řidiči mohli vybrat, jestli pojedou zatíženou dálnicí D 1, nebo alternativní rychlostní komunikací přes Hradec Králové.
Převzato z dnešního pořadu Meteor Českého rozhlasu, který se vysílá v sobotu po osmé hodině na vlnách ČRo 2 Praha a ČRo Leonardo na adrese www.rozhlas.cz/leonardo. Text zkrátila redakce Lidových novin.