Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ponožky dotváří dojem

Česko

Vhodná obuv rovná se správné vykročení do kariéry. Češi za boty neutrácí mnoho peněz. Všímají si však detailů a podle nich zařazují ostatní lidi do určitých skupin.

Existují čtyři detaily, které o člověku prozradí víc, než by sám chtěl. Ostře sledované jsou vlasy, zuby, hodinky a boty. Právě tato čtyřka rozhoduje, do jaké skupiny si vás lidé zařadí. Zaměstnanec, který je v denním styku s obchodními partnery, klienty nebo veřejností a vlastně danou společnost zastupuje nebo prezentuje, by měl přesvědčit, že on je ten pravý, kdo se umí na trhu pohybovat.

První dojem Oblečení a boty, jeho čistota a možná i sladěnost, rozhodně patří, společně s obecnou upraveností žadatele, mezi podstatné vjemy. „Ty mohou ovlivnit nejen rozhodování zaměstnavatele, zda jej přijmout, ale v konečném důsledku rozhodují i o úspěchu nového pracovníka při jeho výkonu funkce,“ tvrdí Jiří Halbrštát, marketingový manažer společnosti Manpower.

„Ani sebezářivější a bělejší chrup nepřebije dojem, který po sobě zanechá kandidát v „sešmajdaných“ a někdy znečištěných botách,“ upozorňuje na důležitost správného výběru obuvi a péči o ni Josef Rajtr z personální společnosti Majora.

Výběr správné obuvi se tedy může stát klíčový nejen při přijetí do práce na lépe placenou pozici, ale stejně tak i k samotnému uplatnění. Pohybovat se v byznysu a ve vedoucích pozicích znamená být neustále pod drobnohledem. Stejně tak je většina manažerů zvyklá podobná kritéria uplatňovat na své podřízené.

Obuv o nás prozradí skutečně hodně. „Pečlivost, svědomitost, jestli daná osoba o sebe dbá, její vkus a smysl pro detail,“ vyjmenovává Jiří Halbrštát, co všechno dokáže zkušený personalista rozpoznat z pouhého pohledu na vaši obuv, a dodává, že nejde vždy jen o ni, ale i o ponožky. „V některých firmách jako jsou například banky, existují mezi lidmi takové postoje, že na určité manažerské úrovni je nemyslitelné nosit jiné ponožky než od Huga Bosse.“ Čistota a styl I ponožkám je třeba věnovat zvláštní pozornost a ne jen zašátrat v šupleti a vzít ty, které se vám první dostanou do ruky. Je třeba celkově dbát na detaily, jakými jsou podle Jiřího Halbrštáta čistota, barevná a stylová sladěnost s oblečením a módními doplňky.

Vzhled je důležitý při reprezentování firmy. Stáváte se vlastně takovým „Baťovým mužem“, tedy živoucí tváří společnosti. Málokteré společnosti se líbí, když ji reprezentuje člověk v „prošmajdaných“ špinavých botách.

Samozřejmě veškeré kritické posuzování vašich bot se odvíjí od práce, kterou vykonáváte. „Existují dva přístupy k obuvi. A ty je důležité oddělit od sebe. Pracovní stránka - záleží na tom, kde pracujeme a jaké má naše práce specifika a nároky na obuv. Druhá stránka je estetická a ta už je ovlivněná pouze námi,“ říká psycholog práce Luděk Kazda a hned dodává: „Z estetické stránky se toho můžeme o daném člověku dozvědět mnohé. Dává tím najevo, jak se staví ke světu. Motorkář bude nosit jinou obuv než člověk oddávající se sportu.“

I Jiří Halbrštát si uvědomuje, že obuv vlastně odráží náš životní styl, a při hledání vhodných kandidátů na určitou pozici si na to dává pozor.

„Kreativec z reklamní agentury asi nebude chodit v obleku a kožených botách sladěných s páskem. Zároveň ucházet se o pozici finančního manažera v džínech a teniskách nelze,“ vysvětluje odborník. Obuv z tržnice Boty prozradí podle psychologa Luďka Kazdy i mnohé o naší životní a finanční situaci.

„Hraje velkou roli, zda máte na nohách značkovou obuv, nebo dáváte přednost nákupu na vietnamské tržnici.“ Manažerka a jednatelka společnosti Rendl light studie Helena Rendlová je, co se týče přezutí, poměrně nekompromisní.

„Musela jsem jednoho svého zaměstnance poslat domů pro jiné boty, protože nebyl vhodně obutý. Přišel do práce v sandálech s ponožkami. To mi přišlo naprosto nevhodné.“

Paní Rendlová ale řeší i jiný problém spojený s botami - přezouvání zaměstnankyň. V kanceláři, již vede, ji obtěžují povalující se boty, o které ostatní zakopávají. „Přemýšlím, že to zakážu,“ říká stroze manažerka.

Zvyk, tolik pěstovaný za dob minulého režimu, který se na školách dodržuje dodnes, tedy mít záložní obuv, přezůvky, ve kterých se pohodlně producírujeme, dokud nenastane čas jít opět domů, pomalu mizí. Paní Rendlová není jediná, které přezůvky začínají vadit. Ani ortopedové ale nevyslovují jasný názor na přezůvky. Často totiž stačí jenom vhodná ortopedická vložka a vaše klenba je chráněná. Také se doporučuje dát nohám alespoň deset minut denně odpočinku, aby se zbavily pocitu tíhy. To zase může být hůře realizovatelné, pokud nemáte vlastní kancelář. Ostatní kolegové nemusí být zrovna nadšení z toho, že si dáváte nohy na stůl. Pohled na vaše podrážky nemusí být pro někoho příjemný.

Odborníci tvrdí, že boty jsou zrcadlem naší životní a finanční situace

O autorovi| Petr Švihel, redaktor LN

Autor:
Témata: obuv, ponožky, Hugo Boss