Váš školní vzdělávací program (ŠVP) si můžete vyhodnotit sami s pomocí publikace Autoevaluce mateřské školy (z nakl. Tauris). Příloha publikace obsahuje různé inventáře k vlastnímu hodnocení mateřské školy, mimo jiné také arch s kritérii k vyhodnocení vlastního ŠVP.
Učí se etická výchova v mateřské škole? Jakým způsobem?
Výchova dítěte v duchu etických pravidel a hodnot je samozřejmou a stálou součástí vzdělávání dítěte v mateřské škole. Rozvoj etických kvalit osobnosti dítěte spočívá v tom, že dítěti je poskytována reálná možnost poznávat etické hodnoty a setkávat se s nimi - ať už bezprostředně (v komunikaci) či zprostředkovaně (pohádky, dětské příběhy, hry). Z pojetí předškolního vzdělávání je zřejmé, že se jedná o průběžné působení na dítě po celou dobu jeho přítomnosti v mateřské škole, v rámci běžné každodenní komunikace, při veškerých aktivitách a činnostech. Dítě k etickým hodnotám a postojům nelze dovést poučováním. Více než v kterékoli jiné oblasti zde platí, že výchovné působení musí být založeno na přímých prožitcích dětí, na situačním a sociálním učení. Rozhodující je proto autentická kvalita prostředí, ve kterém dítě vyrůstá - pozitivní příklady dospělých, prostředí laskavé, bezpečné, vstřícné, spravedlivé a citově bohaté, ve kterém pro všechny platí určitá pevná etická pravidla.
Je možné ve školním učebním plánu pro nižší stupeň osmiletého gymnázia zařadit do vzdělávací oblasti Umění a kultura tři vzdělávací obory, a to Hudební výchova, Výtvarná výchova a Dramatická výchova, při zachování předepsané minimální časové dotace 10 hodin, nebo je třeba kvůli zařazení Dramatické výchovy tuto hodinovou dotaci zvýšit?
V rámcovém učebním plánu je vzdělávací oblast Umění a kultura zastoupena dvěma povinnými vzdělávacími obory, a to Hudební výchovou (HV) a Výtvarnou výchovou (VV), s celkovou minimální časovou dotací 10 hodin. Dramatická výchova (DV) jako doplňující vzdělávací obor svým pojetím a koncepcí z oblasti Umění a kultura vychází a rozvíjí ji o další druh uměleckého vzdělávání. Do minimální časové dotace 10 hodin však realizace vzdělávacího obsahu DV zahrnuta není. Pokud bude DV vyučována jako samostatný předmět, je třeba využít disponibilní časovou dotaci. Další možností je nevyučovat DV jako samostatný předmět, ale integrovat vzdělávací obsah DV do osnov HV a VV. I v tomto případě je však vhodné navýšit minimální časovou dotaci těchto předmětů.
Na vaše dotazy odpovídají Konzultační centra VÚP, kontaktní telefon a e-mail najdete na www.vuppraha.cz/poradna