Publikace na podporu výuky cizího jazyka, které vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze, v tištěné podobě již nejsou k dispozici. Tyto publikace byly zdarma distribuovány na každou základní školu. V současné době je v elektronické podobě naleznete na webových stránkách: http://cizijazyk.vuppraha. cz/ (Cizí jazyk napříč předměty 1. stupně ZŠ) a http://propedeutika. vuppraha.cz/ (Jazyková propedeutika pro učitele 1. stupně ZŠ).
* Lze zařadit do školního vzdělávacího programu (ŠVP) u předmětu Matematika v 8. ročníku ZŠ kapitolu Mocniny s přirozeným mocnitelem, i když se jedná o učivo uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (RVP G)?
Učivo v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) je doporučené, naplnění očekávaných výstupů z RVP ZV je pro školy závazné. Pokud škola zařadí do svého ŠVP očekávané výstupy, které nejsou povinné pro základní vzdělávání, nic jí v tom nebrání, avšak musí být zaručeno, že všechny očekávané výstupy z RVP ZV budou naplněny. Jestliže se škola rozhodne zařadit téma Mocniny s přirozeným mocnitelem do výuky na základní škole, budou očekávané výstupy naplňovány prostřednictvím učiva nad rámec základního vzdělávání. Z tohoto důvodu je proto nutné zodpovědně zvážit, zda je možné vyžadovat od žáků dosažení těchto výstupů bez navýšení časové dotace pro daný předmět.
* Je možné vyučovat v každém pololetí jiný předmět? Mám na mysli např. následující situaci: v 1. pololetí 8. ročníku Přírodopis (učivo savci) a Výchovu ke zdraví; ve 2. pololetí integrovaný předmět Člověk a zdraví (anatomie a fyziologie člověka se zaměřením na zachování zdraví jednotlivých orgánových soustav i organismu jako celku, tj. Přírodopis + Výchova ke zdraví).
Ano, je možné realizovat v průběhu jednoho školního roku v každém pololetí jiný vyučovací předmět s odlišným názvem. Tuto skutečnost je však pochopitelně třeba zaznamenat ve školním vzdělávacím programu (ŠVP) vaší školy.
Na vaše dotazy odpovídají Konzultační centra VÚP, kontaktní telefony a e-maily najdete na www.vuppraha.cz/poradna